lillrauk
Hej alla gröna fingrar!
Jag undrar helt enkelt varför min benjaminfikus en dag plötsligt tappade alla blad, och vad man bör göra då? Tacksam för tips! - maria
pejori
väck den med prova med att ställa den ljusare, varmare och öka vattningen. huh.gif
benjaminfikus gör så när den går i viloperiod på vintern sleep.gif
bladen kommer när den vaknar
wink.gif
lillrauk
Tack så mycket! Ljusare kan den nog inte stå, men kanske den något tidiga fönsteröppningen gjorde att den trodde att vintern var på väg... norrland är ju ändå norrland. Jag ska ge den värme, vatten och kärlek så får vi se.... men jag behöver inte klippa ner den något då?
GoSatta
är det inte så att den går in i en viloperiod under sommaren i naturen??

trodde den var en av alla dessa subtropiska träden som fäller sina löv för att spara energi under den torra sommaren?
Fenja
Klipp bort alla torra, döda smågrenar så stimulerar du återbildningen! Fula långa grenar som bara har ett blad längst ut kan du också kapa.
Mvh
Fenja
Birgitta H
Hej lillrauk Har läst på mycket om Benjaminfikus för jag hade en som var 10-12 år och 1,5m hög , dia ca 1m , den blev för stor så jag sålde den. I allafall så lärde jag mig att dom inte tycker om att flytta på sig och de avskyr drag. Så troligtvis var det öppet fönster som gjorde skadan.
kristerh
Benjaminfikusen är jättekänslig för kyla sad.gif om du hade fönstret öppet och det var minus eller några få plusgrader beror det nog på det.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon