landfors
31-05-2004, 21:35
Förra sommaren blev jag med ny trädgård där förra ägaren inte ägnat så mycket tid åt trädgården under de senare åren. Runt tomten finns en häck av måbär som på ena sidan av huset är mycket yvig och delvis liggande då grenarna växt som raka käppar med en tung lövvippa i toppen. Kan man ta ner den till hälften för att få den tätare? När bör det i så fall göras?
På framsidan ut mot gatan finns det en mossig förvuxen plantering av brudspirea som nu blommat färdigt (ganska sparsam blommning). Även dessa buskar består huvudsaklogen av långa pinnar med en tofs längst ut. Inte snyggt! I vintras gallrade jag ut de grövsta och mest mossbeväxya grenarna. Vad gör jag åt resten?
Måbär svarar bäst på beskärning på vårvintern. Den kan man skära ganska hårt i (20 cm ned) och den svarar med nya, täta skott. Om du bor i zon 3 eller högre kan du säkert föryngra en del nu, men allra bäst resultat får du vid beskärning tidigare.
Brudspirea beskärs nu efter blomningen. Beskärningsboken (av Vollbrecht/Alm) säger att man kan radikalbeskära den (ända ned till marken), själv har jag dåliga erfarenheter av detta - busken hat tagit mängder av år på sig att komma igen, och andra som gjort likadant har förlorat sin buske helt.
Jag skulle ha gallrat ur den nu, dvs skurit ned 1/3 av stamskotten vid basen och stöttat upp resten genom att binda något runt busken (om den riskerar att falla ut, t ex vid regn). Nästa år tagit 1/3 igen om den svarade med att skicka nya skott från basen efter min tidigare beskärning. Och år 3 tagit de sista äldre grenarna.