Eva i Norrköping
Min mamma har plockat några syrener vid en plats där en släkting tidigare har bott. De står hemma hos henne nu och doftar något underbart, lilarosa till färgen. Nu undrar jag, kan man använda dessa kvistar, och få dem att rota sig månntro? Hur i så fall?
Cilla
Hej Eva,
Det är svårt att få blommande syréngrenar att rota sig, det är lättare med de som är enbart vegetativa och lite yngre. Men du kan alltid försöka.

Kolla här om du får svar på dina frågor.
Maria zon 6
Har en mycket fin syrénhäck runt vår tomt som inte kostat oss ett öre.

Då en snäll släkting klippte sin egen syrénhäck fick maken o jag ta reda på alla avklippta toppar som vi sen bara tryckte ner i jordbädden i växthuset, där fick de stå o rota sig och växa till sig. Året därpå platerarde vi ut plantorna som nu är en tät och fin häck! (Det funkar även att sätta topparna i jord på friland, jag har testat!)

Billigt och mycket enkelt!!!
Eva i Norrköping
Tack för svaren, jag ska i alla fall försöka! Annars får vi åka tillbaks till platsen och ta nya.

En fråga till: Hur gör man för att få ett syrénträd? Är det vissa sorter som bildar träd, medan andra mest blir buskage?
Ingo
CITAT (Eva i Norrköping @ 01-06-2004, 22:57)
Hur gör man för att få ett syrénträd? Är det vissa sorter som bildar träd, medan andra mest blir buskage?

Det beror på vilket sorts syrenträd man vill ha.
Vanlig syren, bondsyren, stammar man helt enkelt upp (beskär så att den blir trädformig). Det kan man f ö göra med rätt många sorters prydnadsbuskar om man vill ha ett litet fint träd, det har diskuterats i tidigare trådar.
Dvärgsyren på stam får man däremot genom att ympa dvärgsyren på stam av någon större sort - oftast bondsyren, antar jag.
Eva i Norrköping
Jaha ja, är det så enkelt. Jag trodde nästan det var fråga om olika sorter, för de syrénträd man ser skiljer sig så mycket från de syrénbuskage man ser, både till utseendet och beteendet. Ett syrenträd verkar t ex aldrig sprida en massa rotskott omkring sig? Helst ksulle jag vilja ha ett syrenträd, men jag ska väl börja med att försöka få mina skott att ta sig till att börja med... biggrin.gif
Cilla
Ingo - har du testat att beskära bondsyrén som stamträd? Jag har hittills inte sett så lyckade resultat av det.

Grenverket blir långt och gängligt, stammen blir ju inte så grov och hela plantan svajar betänkligt i vinden. Jag har dragit slutsatsen att bondsyrén vill växa tätt tillsammans, helst i så stora partier som möjligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon