Vi satte för en vecka sedan ut 9 st penséer i vår uterabatt. Tre nätter i rad har de decimerats med tre per natt. Själva blommorna har försvunnit och på vissa av dom har nästa hela växten blivit bortstlina. Det verkar vara något djur som har ätit upp dem, för de har inte blåst bort. Det finns dock inga tydliga spår i rabatten. Hela tomten är inhägnad med staket vilket gör det än märkligare. Vi har inte heller sett något djur som kommit in på tomten tidigare, utom möjligen grannens katt. Blommorna är planterade alldeles intill vår altan två meter från huset. Intill finns ett flertal krukor med pentunior blommor planterade och de är helt orörda, det är endast penséerna i landet som rörts. Kan det vara fåglar som äter upp dem eller något som lever i jorden? Vågar man sätta nya blommor och kan man i så fall skydda dem på något sätt? Nu har vi även satt några penséer i en balkonglåda och dom har hittils förblivit orörda. Verkar som att så fort blommorna har lite höjd i kruka eller likn. så blir dom orörda. Bor i Norrbotten.
fridaolle
01-06-2004, 19:41
Jag tror att det är råddjur som har varit framme för precis så där har vi varit med om också .
Om det är rådjur eller inte beror lite på vad det är för sorts blommor, de äter t.ex. inte Allium, hyacinter och påskliljor.
Om det handlar om tulpaner så äter de även bladen.
Staketet bör vara minst 180cm för att hålla rådjuren utanför.
Trastar och skator knipsar ibland av blommor och blomknoppar om de är röda, de tror väl att det är bär antar jag.
Nja, rådjur är knappast troligt, har aldrig sett till dem i de här trakterna och att de dessutom skulle ha tagit sig över vårt höga staket har jag svårt att tro. Möjligen skator då, de har synts till här. Någon föreslog gråsparvar, vi har några sådana som satt bo i en holk bakom huset. Nu har vi satt nya blommor, exakt likadana, i en blomlåda på altanen- och de är helt orörda. Av den anledningen verkar fågelteorin lite bräcklig. Varför skulle de endast ge sig på blommorna i rabatten på marken?
Nja... jag föreslog trastar inte gråsparvar. Hos oss har trastarna knipsat av de röda knopparna på bl.a. nejlika - men bara i rabatten. De förväxlade nog blomknopparna med smultron. Urnor på altanen har fått vara ifred. Både trastarna och skatorna är för skygga för att våga sig in under taket på altanen här.
Jag har för resten haft rådjursbesök i mina rabatter i vår - aldrig trodde jag det skulle hända här, trodde att "sånt händer i Stockholm - inte inne i Luleå..."
Vad är det för sorts blommor ni har satt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.