Full version: Damm utan pump?
Kakaduan
Eftersom jag inte har något el-uttag utomhus undrar jag lite kring det här med stillastående vatten... Är det alls möjligt att hålla rimligt fint i en liten damm utan pump och reningsanläggning, etc? Mitt lilla fågelbad ligger i solen och måste göras rent ofta, men det är ju som sagt väldigt litet. Någon som vet mer om det är möjligt? Måste man t ex upp i en viss storlek för att få ekologisk balans och därmed slippa el-apparater?

Tacksam för alla tips! (Tror ni det är dumt vill jag gärna veta det också, lisom varför).

Kakaduan
djungel
Jag har nyligen anlagt min damm (ca 3000 liter) och försöker få den att fungera utan pump. Jag har ju ingen längre erfarenhet men jag har läst att det skall gå att få balans i ganska små dammar. Viktigast är undervattensväxterna som skall ge syre och förbruka överskottsnäringen som annars leder till algtillväxt. Riktigt små dammar på några hundra liter blir nog svåra att få algfria. Om problemet bara är att du inte har el utomhus kan detta vara lätt att åtgärda t.ex. med en 24 voltspump. Bara du kan dra en tunn kabel genom något fönster. Själv har jag el men försöker skapa dammen så naturlig som möjligt och förväntar mig inte glasklart vatten.
Fenja
I en annan tråd här skriver någon som fått massor av mygglarver i stillastående vatten. Där rekommenderas att man ska ha fisk eller pump... sök på mygglarver så hittar du säkert tråden!
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Fast mina farföräldrar har ingen pump eller liknande, och jag har då sldrig sett mygglarver i deras damm.... Den är ca 2X1,5 m stor, ca 50 cm djup.
Jag skulle också vilja slippa pumpar, filter mm när jag gör min damm. Men jag har tänkt göra en stor damm, för visst påverkar väl det? Med naturlig botten....
Nej, jag gör nog en egen fråga av detta, tror jag!
djungel
Nu har det gått ca 5 veckor sedan jag anlade min damm. Efter ca 4 veckor blev vattnet grönt av alger men ännu inte så mycket att det stör. Fiskarna är oftast uppe i ytan och jagar insekter så dem ser jag. Dessutom har grodorna hittat dit. Verkar som om grodor vill ha lite alger eller grumligt vatten. Hittills har jag lyckats räkna in 5 grodor och de är helt orädda och man kan klappa dom. Kanske de är förstenade av skräck och därför inte hoppar iväg.

Ännu för tidigt att säga om dammen kommer att klara sig utan pump och filter men fiskarna verkar trivas bra med den lilla luftpumpen jag har.
Elisabet
vet att det finns sötvattensmussla som renar vattnet mkt effektivt. Tyvärr har jag ingen aning om var man inhandlar dessa. Såg dem i en trädgårdsbutik för flera år sedan men ingen jag frågat nu har en aning om dessa små rackare.

Ann
MariaS
CITAT (Elisabet @ 14-06-2004, 10:00)
vet att det finns sötvattensmussla som renar vattnet mkt effektivt. Tyvärr har jag ingen aning om var man inhandlar dessa. Såg dem i en trädgårdsbutik för flera år sedan men ingen jag frågat nu har en aning om dessa små rackare.

Ann

Jag fick några musslor från fiskare i Vänern.
Jag vet andra som själva fiskat upp musslor där. Det finns också insjöar och dammar runt om i landet med musslor i.
Kolla vem som är ägare och fisketillstånd, så hittar du snart några.

MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon