Full version: Bigarååer?
160kvm stort hus
Hej!
På jobbet får vi varje vecka fina fruktkorgar på måndagar och onsdagar.
Den här veckan var den "toppad" med bla jordgubbar och bigarååer...
Osäker på stavningen där.

Och jag älskar bigarååer!!! Är praktiskt taget beroende!!
Så nu undrar jag, kan man ta en kärna och plantera den. Och i praktiken ( och teorin ) få ett träd?
Jo jag är medveten om att det säkerligen tar 20 år innan jag får frukt.
Men kan man?

Hur? Var?? När???

Mvh G

ps, det vore ju supercoolt att säga till barnbarnen. att det här trädet som står här, kommer från en kärna som jag tuggade på för 50 år sen.. Eller nått.

biggrin.gif
Jan af Lisö
Hej. Man kan ju alltid försöka, men man vet inte vad det blir för resultat. Varje kärnsådd blir ju en egen ny sort, och dessa dessvärre brukar vara sämre och mindre än originalsorten. Ett annat problem kan vara härdigheten, bigarråer vid den här årstiden kommer från varmare bredgrader så det är inte säkert plantan klarar av det svenska klimatet.

Men om du har plats, så kostar det ju inte så mycket att pröva. Om inte annat så kan du avnända plantan som grundstam för att ympa ädlare sorter. Eller som ett vackerblommande prydnadsträd !!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon