Jonas Ahnfelt
01-06-2004, 12:02
Hejsan!
Här kommer en efterlysning från en som aldrig varit inne på denna sida innan:
Jag tänkte den 12/6 ha en ölhistorievandring i Göteborg med föreningen Svenska Ölfrämjandet. I samband med denna tänkte jag bjuda på varm öl på gammalt stuk, gärna kryddad med färska örter. Örterna jag letar efter är:
pors
skvattram
älgört
angelica
åbrodd
Var får man tag på dessa?
Jag bor som sagt i Göteborg och har ringt "Blomsterlandet" som visserligen hade pors, men ej de andra örterna. Jag provade också Botaniska Trädgårdens butik som hänvisade mig till "odla nu"
Om någon har andra tips till örter som man skulle kunna krydda sin varma öl med tar jag tacksamt emot dessa.
med vänliga och nyfikna hälsningar Jonas Ahnfelt - Majorna
Mia, zon 3
01-06-2004, 12:14
Älgört växer som ogräs här omkring. Ta med dig en flora, och kolla på lite halvfuktig ängsmark, i diken o.dyl. Där brukar det inte vara svårt att hitta älgört.
Skvattram växer i fuktig skog, men jag vet inte om man får plocka sådan hur som helst, den räknas nog till halvbuske, och då är den lite mer skyddad än vanliga örter....
Åbrodd och angelica=kvanne finns hos örtagårdar, vet inte vilka som har sådant nära dig, men Tirups Ötragård i Staffanstorp (Skåne) och Botanicus plantskola utanför Skänninge (Östergötland) vet jag har dem.
De kanske inte hunnit växa så mycket till den 12:e, men jag har åbrodd hemma, och älggräs som sagt. Hör av dig om du inte hittar dem på närmre håll!
F.d Jimmefors örtagård, numera Lysekils örtagård HB (tror jag) utanför Brastad borde kunna ha och även örtagården i Dals Råstock.... och kvanne har jag gott om..(vilka delar använder man?)
Lysekils örtagård AB...skulle det vara......
Mer info här
Lysekils örtagård AB