Har någon av er provat att odla gurka på friland? Hur har det gått?
Jag har köpt frön och på påsen står det att man kan så direkt. Men nu börjar jag tvivla. Bor i zon 4, men trädgårdslandet är väldigt skyddat och har sol i princip hela dagen.
Tror ni att jag ska prova att peta ner några frön eller ska jag vänta till nästa år och dra upp plantor inomhus?
MRLINDELL
01-06-2004, 14:20
Man kan tillverka en ram och häfta på plast/fiberduk som en "provisorisk" drivbänk, glöm bara inte lite ventialtionshål mm om du använder plast.
Ja, det var ett bra förslag! Tänkte inte på det alternativet! Ibland ser man bara svart eller vitt.
Det är ju faktiskt roligt att snickra - så jag letar nog framm hammaren någon kväll framöver!
Jag har odlat "västerås-gurktypen" på friland (framför en vägg) och det funkade bra (band upp den mot en pinne).
Visst kan man odla västeråsgurka på friland, den kan om den vattnas rikligt användas skalad som slanggurka är min erfarenhet! Det brukar bli gurkor så det sprutar om det i slutet av sommaren!
Österfärneboodlaren
03-06-2004, 08:12
Hej!
Jag bor också i växtzon 4, i kanten till och med, och jag odlar ofta västeråsgurka direkt på friland. Det är inget problem om det är en normal sommar. De växer hos mig i fredlig samexistens med spenat och rödbeta.
Så dina gurkor du, jag lovar att du får skörd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.