Hej!
Har en lååång häck av Sibirisk ärtbuske vid mitt nyinköpta sommarhus. Undrar nu om denna "måste" klippas för att t.ex. behålla sin täta form eller må bra i största allmänhet? Annars tänkte jag klippa den mer "vid behov", hur ofta det nu kan tänkas bli.
Hälsningar
Jonas
Caragana arborescens, häckkaragan, eller sibirisk ärtbuske som den ofta kallas, är en lövfällande storväxt buske som kan bli upp till fem meter hög. Stammen är grenig ända från basen och barken är karaktäristiskt glänsande. Bladen är parbladiga med fyra till sex par småblad, men utan uddblad. Småbladen är elliptiska och har en uddspets. Häckkaragan blommar i maj-juni med gula blommor som sitter enstaka eller få tillsammans i flocklik samling. Fruktbaljan är tre till sex centimeter lång och innehåller många frön.
Klipper gör du på eftervintern. Den tål kraftig beskärning. Den skjuter rotskott vid klippning som förhindrar att den blir gles.
Jag har sett helt oklippt karagan och den såg rätt trevlig ut, lite som ett minigullregn...
Men jag är lite skeptisk till det där att klippa lite grann "vid behov", vad nu det är. Sällan klippta häckar blir ofta glesa häckar. Jag tror att antingen ska man klippa ordentligt eller också inte alls.
Kattgräs
02-06-2004, 18:17
Vi klippte ner en sådan häck från c:a 2 meter till under metern - i juli. Den ser rätt fin ut, så pass fin att vi tänkte kapa ännu mer i sommar för att få den tätare nertill, men nu ser jag att den ska klippas på senvintern. Hm...
Mia, zon 3
03-06-2004, 06:57
Jag har en 4 m hög och nästan 3 m bred häck av denna, och jag kan tala om att om man inte klipper den så "ramlar" den isär vid regn, snö osv. Så för att den ska bli stabil måste man klippa den ibland. Men jag klipper runt midsommar, har inte varit några bekymmer alls. Ska vara hård mot den i år, för bredden är lite väl tilltagen. De ska tåla stenhård beskärning, en granne kapade sin 10 cm över backen, och den kommer fint igen.
StockholmsCattis
03-06-2004, 07:38
I vårat område är denna häck mycket poppulär. Ifjol och i år (senvinter) har många klippt ner sin häck för att få den tätare. Personligen kapade jag min ner till ca 1-2 dm för att få den tät ända längst ner. Den var lite sen i starten men nu skjuter den skott överallt. Grannarna har valt att kapa sin vid ca 1 meter och de skjuter också bra. Jag tycker dock det är så fult med dessa grova pinnar som står upp 1 meter. Visst kommer det ta tid innan häcken är 2 meter hög igen men det kan det vara värt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.