Full version: Skatorna!
echo
Vad ska jag göra?? De verkar ju inte vara rädda för nånting, ska jag behöva ta salongsgeväret och sitta och lura på dem??? mad.gif
Jag har nog sett dem... kommer flygandes, landar, skuttar runt lite som om de funderade på vad för slags hyss de ska hitta på. Sedan sätter de igång, rycker upp småplantor, flyttar runt pinnar och ställer till en massa oreda. Mitt första drag var att sätta ut en väldigt platt svart träkatt med silverögon, men det var med föga entusiasm, vet ju att skator gärna brukar bråka även med katter. Och mina farhågor besannades, inte fick mina växter vara ifred... Hängde upp lite gamla cd-skivor, men icket. Det enda som hjälper är att lägga nät över alla planteringar, men hur roligt är det?? Det är okej om man ska åka bort, men annars vill ju jag kunna njuta av min balkong och kunna smita in efter en kopp kaffe UTAN att skatmarodörerna passar på. För de är fräcka de rackarna... landar även om jag är ute, tar några skutt som för att retas innan de hoppar över till nästa balkong.

Hjäääälp!!! Finns det n å g o n som vet hur man skrämmer bort skator? sad.gif
Annki
Jag har duvproblem. Men det är enklare, tror jag. Hade "blivit med ägg" förra veckan, som jag givetvis plockade bort. Förlåt mamma duva.

Kan du inte testa med att skrämma dem med något fågelläte av modell större, farligare pippi - och dra på ljudet rätt rejält? Vi skrämde hackspettar på mammas balkong med att spela upp hackspettsläten. Den gav upp, insåg att området redan var upptaget av annan jogel. Bara en tanke...
Fisan
Speglar kanske... Om dom ser sig själva kanske dom tror att et är rivaler huh.gif Eller blir dom störtkära! biggrin.gif Lycka till iaf!!
mkny
Jag lyckades skrämma bort diverse fåglar från mitt trädgårdsland med hjälp av en leksaks-gummi-orm, lånad av min son. Det lyckades utmärkt så länge jag kom ihåg att flytta ormen varje dag. När jag sen glömde att flytta den under ett par dagar, så lovar jag dig, gummiormen låg stendöd säkert 20 meter bortanför mitt trädgårdsland tongue.gif och sen var det kört. Var jag än la ormen så dräpte fåglarna den.. blink.gif Det fungerade alltså i ett trädgårdsland, men inte vet jag, det kanske inte fungerar på en balkong? Hur intelligenta är fåglar?? wink.gif
Lycka till
echo
Hur intelligenta är fåglar? Jodu, det beror på vilken sort man talar om... en del arter är ruggigt smarta, medan andra är totalt stendumma. Kråkfåglar hör till den första gruppen (skator också med andra ord). Men jag ska testa era förslag... tack för hjälpen om den hjälper! tongue.gif
Smed
Min mor hade länge haft problem med skator på altanen som röjde i krukor och bajjade ner. Hon hängde upp CD-skivor (freeware-CD's från datortidningar) i band där till förbipassernades förvåning och skatornas förtret. Skatorna har inte vågat sig in där på snart 3 år nu. Men om det är så snyggt vet jag inte.

/Smed
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon