Full version: Tips om häck
Fisan
har nån nåt bra förslag på en tät o lättskött häck?
magiana
Det tar tid innan man får en tät häck, vad man än väljer, så i ditt fall vore det nog bättre att sätta upp ett staket.
Hannele
sad.gif wacko.gif Det fanns taggtråd, när vi flyttade hit...
Ingo
Ja om inte det biter på ungarna så vet jag inte vad... tongue.gif
Fenja
Snabbast, om än inte billigast, klarar du av det genom att köpa krukodlade buskplantor, alltså inte häckplantor. Tujor t.ex. säljs i olika storlekar så det är bara att välja de lite större plantorna, så jämnhöga som möjligt. För att du inte helt ska ruinera dig så passa på nu när många plantskolor säljer ut till halva priset inför vintern!
Den vintergröna ligustern växer relativt snabbt och är billig. Lätt att forma och blir med tiden 2 m hög om ni vill. Andra förslag: avenbok (får ej toppas förrän den nått full höjd) och idegran (dock ej så bra om ni har småbarn som kan tänkas smaka på bären, de är ngt giftiga).
Men vill man ha en verkligen snabbväxande häck så kan man ju köra ner färska spön av pil eller korgvide i ca. 45 graders vinkel, fläta samman dom likt ett korgbotten och låta dom rota sig och grönska! Putsa o forma vid behov! Dessutom kan man leda upp luktärter eller något annat klättrande som ger blomsterfägring.

Jag har saxat lite från olika ställen, så får du några förslag i alla fall... men om du behöver något som håller barnen på tomten redan nu så är nog staket snabbast.
Mvh
Fenja
MimE
CITAT (Fenja @ 02-06-2004, 18:43)
... För att du inte helt ska ruinera dig så passa på nu när många plantskolor säljer ut till halva priset inför vintern! ...

Vintern? wink.gif biggrin.gif

/Mimmi
Fenja
MimE, som jag skrev har jag saxat lite här och där... jag lusläste inte allt.
rolleyes.gif
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Sibirisk ärtbuske Caragana växer fort, men kan behöva hållas efter från början för att hålla sig snygg.
Fisan
Jag vet, staket ÄR snabbast biggrin.gif Men min man, som vill ha ett ord med i laget, vurmar för häckar! ( ok, miss, men tolka som ni vill! smile.gif ) Jag vill ha en liten söt häck, (vem vill inte det) om jag inte får staket... Tuja finns i olika sorter eller?? Är total novis om ingen har förstått det förut biggrin.gif
Ludvig Johansson
Eftersom alla andra kommer med bra idéer måste jag bidra med en dålig som spinner vidare på taggtråd konceptet. Det finns en rätt härdig citrus släkting som heter Poncirus Trifoliata. Ska tåla nedåt -20. Den ser ut som en citronplanta, men blir inte träd utan stor buske. Den blommar med vita blommor som doftar citron. Gröna citrus blad. Dessutom har den mkt stora och väldigt vassa taggar som gör den totalt ogenomtränglig. Frö kan beställas från http://www.jungleseeds.co.uk.

Torde bli coolaste häcken i Sverige.

Annars funkar fläta piltricket jättebra, särskilt om din mark är fuktig. En vresros (Rosa Rugosa?) häck är inte så kul att gå igenom. Växer vild här och där...

Poppel växer mkt fort, men inger kanske ingen vidare respekt.

Idegran eller gran ger täta häckar men de måste man ha koll på så inte de växer sig för stora. Sedan kanske det är lite trist?

mvh
Ludvig
Fenja
Jag skulle försöka länka till Wickmans Plantskola, men länken fungerar inte... sök via google.se så hittar du en massa information om thujor. Det finns många olika sorter.
Mvh
Fenja
ÅsaF
Norsk brudspirea växer upp rätt fort tror jag. Dessutom blommar den ju så underbart vackert på våren. Inte behöver man formklippa den heller. Fast sätt den helst inte i en kurva i en korsning för de blir rätt yviga och höga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon