Jag har en jättefin (inte om ett tag) rosa klätterros, som har fått hyresgäster. Då ska man tydligen spreja såpavatten. så jag undrar: Hur mkt såpa i förhållande till vattnet o funkar det verkligen?? Det skulle va roligt att ha lite blad på den iaf EN sommar!
1 liter vatten 1 dl såpa samt en liten skvätt rödsprit. Men jag föreslår att Du först använder tummen och pekfingret. Äckligt- Claes Olsson har billiga plastvantar.
Eller ta vattenslangen och spruta på rosen med hård stråle. det brukar också funka. Behöver ibland upprepas under säsongens gång men det är absolut giftfritt!
Annie-72
02-06-2004, 20:26
JAg vill åxå gärna ha tips på effektiv bladlusbekämning.. såpvatten upplever jag ej tillfredsställande och mina gammeldags rosor är så täta så att komma åt att nypa ihjäl tusentals bladlus är inte att tänka på.. dessutom är jag höggravid och skall föda inom några veckor så smidighet ska vi inte tala om

... Lusen har dessutom angripit även irisen och Peace-rosorna. Är vissa rosor känsligare än andra.. Undrar om mina gammeldags rosor står för tätt i sin klunga??? Hur resonerar ni andra???//Kram och tack på förhand, Annie
Om man får lov att skoja lite, då finns det en gammal metod.
Blanda starköl, vin eller sprit med tegelstenspulver. Lusen dricker sig berusade, blir arga och slår igäl varandra med tegelstenarna.
Det var någon här i en tråd, jag minns inte vilken, som nämnde att man kan strö lövträaska över bladlöss och att det skulle vara mycket effektivit. Kanske värt att prova?
Mvh
Fenja
Jag har tre olika sorters bladlöss; små svarta, små gröna och stora gröna. De stora gröna verkar bara tycka det är toppen med såpvatten... Men jag krigar på...
/sollan
Hur får man askan att fastna på lössen?? Dom sitter på knopparna så, dte verkar knepigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.