fridaolle
01-06-2004, 19:38
Hej
Jag håller nu på att planera vad jag ska ha för plantering i en slänt som jag har. Jag har alltid velat ha rosor och lavendel och något mera. Härom dagen var jag i en trädgårdsaffär där jag skulle fråga lite. Han som arbetade där sa att jag kan ej plantera rosor om jag ej har en mycket solig plats. Stämmer detta .....

Slänten jag har är lite skuggig men solen kommer dit vid 13 och några timmar framåt
Skulle vara mycket tacksam om någon hade ett glädjande besked om att jag kan genomföra min drömslänt
Många av de gamla rossorterna klarar en del skugga fint, albarosor t.ex.
Om du förstår danska kan du kika in på rosenposten.dk och hitta information om skuggtålighet hos olika sorter....eller invänta svar här av någon som har Lars-Åke Gustavssons "rosbiblar" till hands

Lavendeln däremot är ju en solväxt....I mina skuggigare rosrabatter trivs isopen bra!
Lycka till !
kerstin z5-6
01-06-2004, 22:20
men ärligt talat de blir vackrare i sol ...Det är lättare att gå mefd natur än mot -det finns jätteläckra skuggväxter
Jag har planterat New dawn i halvskugga och den ska tydligen klara mycket skugga. Har lavendel på en norrbalkong med båsigt läge! Och det funkar för solen kommer åt på morgon & kväll och den klarar sig med det lilla. Torvan
Jag har en rabatt med skuggtåliga rosor som får sol på eftermiddagen, så det är ingen skuggrabatt men ej full sol hela dagen, bara halva. Jag har köpt rosor från rosenposten.dk, och då satsat på rosor där det anges att de skall vara skuggtåliga, många gallicarosor tål skugga bra. Du kan gå igenom rosorna där och leta efter skuggtåliga, bilder finns på nästan alla sorter, och många sorter är det! Jag tror till och med du i den avancerade varianten av sökfunktionen kan söka just efter skuggtåliga. Jag har också isop som en låg infattningshäck runt min (nystartade) skuggtåliga rosenrabatt! Runt fötterna på rosorna slingrar sig vinca minor.