mok
Hejsan,

har kommit igång med plantering av olika växter på min balkong. Kommer dock att vara på resande fot i sommar, några dagar här och där. Lite för lång tid för att de ska klara sig utan att vattnas och jag har ingen som kan se till dem.

Har kollat efter självvattnande krukor hos blomsterhandlare och byggvaruhus - de är inte billiga.

Har någon här tips på om man kan göra självvattnande krukor själv och hur man då går tillväga???
Susanne i Linköping
Min änglatrumpet stod hela förra sommaren i en murbruksbalja, där jag lagt en uppochnedvänd bestickkorg (av plast) i botten och ställt krukan på. Det gav lite plats för ett vattenmagasin i botten. För att vattnet skulle kunna komma upp till krukan la jag en trasa över bestickkorgen, men det behövdes knappast för rötterna hittade snabbt ner till vattnet.

För att få lite extra vattenmagasin med automatisk påfyllning ställde jag två 1,5-liters PET-flaskor (hårda fyrakronorsmodellen) uppochner i baljan, upphöjda med ett par blomkrukor för att vattnet skulle rinna ur dem innan det var helt tomt i baljan (krävde lite justeringar innan vattnet kluckade ur vid en lagom nivå). Flaskorna fyllde jag ofta med vatten med näringsmedel i.

Billigt (förutom murbruksbaljan) och funkade bra, om än inte så snyggt. tongue.gif

Jag har försökt tillämpa kluckande flask-principen på mindre krukor men än har jag inte lyckats något vidare. unsure.gif
uno
När jag odlar i sk. murarspänner, har jag gjort dräneringshålen 2-4 cm upp på sidorna.
evarina
Petflaskor fungerar på mindre krukor om man har möjlighet att binda fast dem.

Hur fungerar de där "semestervattnarna" som finns? De består av ett snöre i en platsslang som man ska ha mellan växten och en vattenreservoar...
kristerh
Det finns speciella "insatser" dvs bottenbiten samt påfyllnadsrör att köpa, de är till för att förvandla vanliga krukor till just självvattnande, det brukar finnas hos de flesta gardencenters, om inte, be din trädgårdsbutik ta hem sådana.
Försök dock inte att förvandla en terracottakruka till självattnande, krukan måste vara lackerad dvs vattentät annars får du ut vattnet på golvet.

lycka till
Krister
Susanne i Linköping
Vatten på golvet fick min svärmor när hon använde såna där slangar med snöre i, vattennivån i vattenreservoaren stod troligen för högt (jag antar att nivån var högre än krukfaten) så allt vatten rann igenom krukorna och ner på parkettgolvet. Aj aj aj.
Siri
CITAT (evarina @ 02-06-2004, 10:25)
Hur fungerar de där "semestervattnarna" som finns? De består av ett snöre i en platsslang som man ska ha mellan växten och en vattenreservoar...

Jo, det undrar jag med. Man kan väl göra sådana själv? Är det någon som har erfarenhet av det?
myskmadra
Jag vet att jag har sett en beskrivning nånstans, återkommer om/när jag hittar igen den.
lena:-)
Köp vanlig akvarieslang av billigaste sorten och trä i ljusvekegarn dubbel , som man snurrat lite. Slangen bör vara 30-40 cm , garnet lite längre. Man får kolla innan att det drar lagom med vatten. Vet inte om det blir billigare än att köpa färdig. Jag gjorde tvärt om nämligen. Tog ur garnet i slangen och använde det till akvariet när jag var i slangnöd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon