Full version: redan grönt
Annika zon 4
Jag blir så lycklig. Mina lobelior skiftar nu i grönt. Jag satt fröna den 19:e och nu är dom på väg. det gick ju bra att använda godislådan som plantlåda. Även mina perenner har visat livstecken bla den vita rudbeckian. Jag hade faktiskt inte så stor tro på att den skulle ta sig. Men där är flera stycken som vill komma upp. Helt underbart. Även en av den röda nejlikeroten visar liv. Helt underbart, den är så vacker. Jag har redan den oranga, som jag också "fött upp själv". laugh.gif Av aneller som jag hitills sått, visar svartöga (vit + bl färger) och klockrankan livstecken. Åh va livet är härligt. Jo visst ja unsure.gif bomullsplantorna är också på gång. tongue.gif tongue.gif
Katti med torpet
Det låter underbart!
Själv har jag inte hunnit få iordning mitt fröväxthus än så jag får nog vänta ett tag innan jag ser några gröna strån.
Har du frösått perennerna innomhus nu i vinter? Jag trodde att "alla" perenner antigen skulle stratifieras eller sås senare i vår.
Jag har beställt massor med perennfrön själv som jag vill ha plantor av så snart som möjligt. Om man kan tjäna några måndaders utveckling på att fördriva dem innomhus redan nu vill jag gärna veta det!

/Kattis
Eva i Skåne
Oj, vad alla har bråttom.
Jag längtar också efter att så en del, men jag har sällan sått något före 1 mars. Jo visst, en del ska sås i januari, pelargoner t ex, men det har jag bara förökat med sticklingar. De fröer jag försökt med har räckt att så i början av mars. Då blir de lagom "färdiga". Man kan ju inte sätta ut den för tidigt även om de är stora nog.
Är jag negativ nu? sad.gif Det är inte meningen, men jäkta inte för mycket. Jag håller fortfarande på att samla tomma toarullar till mina små älsklingar tongue.gif
Ina
Jag kommer att vara i fjällen under v. 7 och tänker inte så något förrän jag har kommit hem... Tycker inte att du är negativ, Eva, men tycker heller inte att de andra jäktar. Det står ju alla fritt att börja så när man vill! rolleyes.gif

PS Egentligen VILL jag så NU!!!
Cilla
Att odla tidigt och sent har olika för- och nackdelar. Ett år var jag supertidig och levde i lysrörssken från mitten av januari. Överlycklig hela februari när det började spira och mars när det prunkade och blommade... Sedan slogs jag med djungeln (eftersom jag också odlade så mycket) ända till slutet av maj när jag ÄNTLIGEN kunde börja ta ut och in plantorna som hade blivit stora lianer...

Året därpå frösådde jag närapå inget alls och njöt av att slippa lysrörslivet och att köpa plantor som redan var avhärdade...

I år blir det frösådder i mars, sticklingar, ympningar och jordodling. Men jag längtar också efter de där tidiga groddarna som Annika har!!!
Gunvor Nilsson
Du kan ju så perenner, Ina! De allra flesta kan sås i krukor och ställas ut under någon buske och då behöver du inte passa dom - naturen sköter resten - om du känner att du har b e h o v av att så! Annars går det väl lika bra när du kommer tillbaka från semestern. laugh.gif
Ina
Jag har krukväxter som fröar ibland på vintern och det får oftast räcka till för att hålla så-manin i schack. Fast visst händer det att jag petar ner ett eller annat perennfrö... laugh.gif
Annika zon 4
CITAT (Katti med torpet @ 26-01-2003, 20:12)
Det låter underbart!
Själv har jag inte hunnit få iordning mitt fröväxthus än så jag får nog vänta ett tag innan jag ser några gröna strån.
Har du frösått perennerna innomhus nu i vinter? Jag trodde att "alla" perenner antigen skulle stratifieras eller sås senare i vår.
Jag har beställt massor med perennfrön själv som jag vill ha plantor av så snart som möjligt. Om man kan tjäna några måndaders utveckling på att fördriva dem innomhus redan nu vill jag gärna veta det!

/Kattis

Jag har sått perenner inne både i år och i fjol biggrin.gif Det är många perenner som inte behöver statifiering. Förra året drev jag fram en hel del kryddväxter, isop å kantnepeta b la. Mycket tacksamma, blommade 2 gånger. Jag "gjorde" även kinesisk riddarsporre, läkemalva, brinnande kärlek(studentnejlika, flerårig stockros(som växte högre än garaget) blandade aklejor, i år har jag petat ner de frön jag ej gjorde i fjol och dom verkar komma lika lätt. Jag är inte så orolig över att ej få plats, för jag har byggt inneväxthus i grovköket. Jag har plastat in mina väggfasta hyllor, satt upp lysrör på varje hyllplan, som går på taimer. sedan har jag hängt för plast som ett draperi längst fram. Näst intill självgående. Jag duschar mina "små liv" lite då å då. När det blir dags för större utrymmesbehov, flyttar jag ut i växthuset. Jag har inte brottom eller är stressad, det är bara att detta har jag sett fram emot hela vintern. Jag förde anteckningar om hur jag gjorde i fjol och uifrån dom arbetar jag i år. Detta är ett sätt för mig att "förlänga" perioden och lyckan av växtlighet. Kramar från en "tok" i zon 4, som gör allt för att "lura" naturen.
kerstin z5-6
Jag sår alltid på nyårsdagen inne-Tradition-Tomte ut -frö in tongue.gif
Lysrören kan jag ha i källaren så de är inte i vägen, sen växthus i mars.
Har ingen vidare lycka med utomhus sådd,bor i kallt klimat ,så antigen gror de o fryser ihjäl-(dagsmeja med + 10 -12 och minus 25 på nätterna osv)
eller så torkar de ut.
Stratifierar gör jag i ett gammalt avdankat kylsksåp.
Dessutom är växterna i rejäl storlek redan i juni, avhärdade via växthuset och har god överlevnads chans när det blir höst tidigt här.
<Sen är det ju inte alls alla perenner som behöver en kallperiod.
Mycket ljus är dock viktigt så man inte får skrangelplantor.
Fast jag håller med om djungeln i maj
blink.gif
Överskottet finns de alltid avsättning för
K
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon