Full version: pyrex, mot vad?
nypan
hej, en novisfråga. bladlössåpam, den ekologiska var slut och jag råkade i stressen snubbla över en flaska som jag inte visste jag ens hade; pyrex.
blandade raskt i stressen ihop en dos och sprayade på celsiana-rosen som jag har på tillväxt, många fina knoppar...täckta med bladlus. Det slog mig först senare att jag kanske borde besinnat mig, vattendusch som första hjälp hade säkerligen varit miljövänligare, men gjort är gjort. Min fråga nu är, vad använder man pyrex mot (ingen aning om varför jag hade den flaskan) och för det andra, har jag nu skadat växten? Bladisarna satt kvar i godan ro...hittade bara två träffar ang pyrex här på odla, ingendera gav svar på dessa frågor./ nypan
Regna
Pyrex används dels för att vattna mot skadedjur i jorden, dels för att behandla löss på delen ovan jord. Bör inte sprayas på i solljus, och bör helst duschas bort noga efter några timmar för att bladen inte ska få bestående men.

Jag sprayade mina syréner med Pyrexlösning en gång, och allt verkade vara väl tills cirka tre/fyra dagar senare då bladen på den mest solutsatta började se riktigt förfärliga ut. Ju mer sol det blev ute, desto sämre mådde den. I panik postade jag runt på en del forum och undrade vad det var för skada på bladen, men fick inget svar förrän jag frågade någon på Plantagen. Vad jag skämdes... Pyrexet på bladet hade tillsammans med solljus orsakat skadan. Efter en rejäl avduschning slutade bladen att förtvina ytterligare. sleep.gif
Betty
CITAT (nypan @ 02-06-2004, 02:01)
Min fråga nu är, vad använder man pyrex mot (ingen aning om varför jag hade den flaskan) och för det andra, har jag nu skadat växten?

På flaskan står det: "Mot insekter på rums- och trädgårdsväxter."
Nej du har inte skadat växten bara genom att ha använt medlet men som tidigare sagts så kan starkt solljus ha en negativ effekt.
Man måste inte alltid ta till "det tunga artilleriet" mot ohyra. Mot bladlöss kan det hjälpa med att spola vatten på busken, med hård stråle. Vid små angrepp räcker det ofta att klämma ihjäl lössen för hand.
Ti bee
Jag har använt pyrex mot ett elakt tripsangrepp. Solljus, som sagt, är ingen bra idé ihop med Pyrex, det fick jag också erfara. sad.gif
Mot riktigt sega, elaka angrepp av skadedjur så tror jag att Pyrex kan vara bra. Spar flaskan till den dag du råkar ut för ett sådant vetja.
andersen
Vanlig såpa lösning fungerar,det går åxå bra med diskmedel.
nypan
ok. som tur var så skedde det överilade motangreppet under en sen kväll. idag har solen gassat på, men jag hoppas på det bästa ur rosens synpunkt. läste också på den oöppnade flaskan den lilla informationen som fanns, men den säger ju inte så mkt, vilken slags gift det är och hur den funkar, egentligen. mvh nypan/m
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon