Ingela_67
02-06-2004, 07:53
Jag har tänkt bygga ett sumpparti av torvblock intill min damm så att jag kan plantera funkia, rohodendron osv..
Någon som kan hjälpa mig hur jag ska gå tillväga? Finns det något annat material jag kan använda mig utav än torvblock?
Tips och råd emottages tacksamt!
MVH Ingela.
Jag har använt torvblock runt sumpranden. Inuti har jag blandat lera och sjösand. Det växer som bara den!
MariaS
Jag hade torvblock i dammen men tyckte att vattnet grumlades av dessa.
Kanske hade det varit bättre om inte pumputflödet varit så nära torvblocken. Nu har jag inte kvar torvblocken och vattnet är klarare.
Ingela_67
02-06-2004, 20:46
...hade inte tänkt göra partiet i själva dammen utan snarare utanför för att slippa problemet med grumligt vatten. Men hur bär jag mig åt..
Ska jag typ lägga torvblocken typ som kantsten och fylla med lera och sand innanför.. och i vad planterar jag växterna ? I torvblocken eller i blandningen av lera och sand?
Har för mig att jag läste någonstans, kommer inte i håg om det var i detta forum...om någon som gröpt ur torvblocken och planterat i dessa.
Eller är jag helt ute på fel spår????
Hälsningar Ingela.
Det var nog jag som hade skrivit om att gröpa ur blocken. Har gjort så till några växter runt dammen.
Även dessa block har jag fyllt med lera och sand. Kabbeleka, hosta, triffider trivs utmärkt i denna blandningen, Även äkta förgätmigej.
Tänk bara på att om du sätter triffider, måste du kunna lyfta in blocken under vintern.
MariaS
Ingela_67
03-06-2004, 16:36
Tack för svaret Maria! Hur fungerar torvblocken, är det lång livslängd på dem? Eller trasar de snabbt sönder?
Är ju inte speciellt billigt om man åker på köpa nya var och vartannat år...
MVH Ingela.
Det kan vara besvärligt att karva ur dem, men sen har jag haft dem i flera år nu, utan att de verkar ha blivit förändrade.
MariaS
Ingela_67
04-06-2004, 21:03
Nu har jag investerat i torvblock och påbörjat mitt projekt med en våtbädd. Hoppas på svar hur länge jag bör låta torvblocken vattendra innan jag lägger de på plats?
Trevlig helg,
Hälsar Ingela.
Mina torvblock fick ligga i vatten flera dagar innan de var genomvattnade. Jag la dem i skottkärran och fick fylla på hinkvis med vatten. Skulle tro att bara ett enda block kan dra till sig ca 10 lite innan det är genomblött.
MariaS
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.