myskmadra
Jag har gjort "tabouleh", sallad innehållande bulgur och nu undrar jag om nån sitter på fler kul recept- gärna sallader. Jag vet att jag ätit någon chilikryddad som var god........
Kerstin E
I och för sig inte sallad, men det finns ett recept på baksidan av bulgurvetepaketet som heter "gulaschsoppa med bulgurgryn". Jag läste någon annan som rekommenderade det varmt och efter att ha prövat vill jag passa på att göra detsamma! Mkt lättlagat och inga märkvärdiga ingredienser men väldigt gott. Följer man receptet blir det mer som gryta än soppa men det är ju bara att spä om man föredrar soppa.
MimE
Kerstin,

Du har inte möjlighet att skriva av receptet?

Själv handlar jag i en "ny-svensk" affär och jag är glad om jag lyckas tyda innehållet i de olika förpackningarna. Men spännande är det! tongue.gif

/Mimmi
Kerstin E
Visst, här kommer receptet (4 portioner, går finfint att frysa det som ev. inte går åt genast)!

2 dl bulgurgryn
1 morot
1 gul lök
2 - 3 vitlöksklyftor
1 röd paprika
1 gul paprika
1 purjolök
1 1/2 - 2 liter grönsaksbuljong
1 msk paprikapulver
2 msk tomatpuré
olivolja
salt och peppar

Ansa och skiva alla grönsaker. Fräs dem i en skvätt olja i en rejäl kastrull. Skölj bulgurgrynen och tillsätt dem i soppan. Rör ner paprikapulver och tomatpuré. Häll på 1, 5 liter buljong. Låt soppan småkoka under lock på svag värme i 30 min. eller tills bulgurgrynen är mjuka. Smaka av med salt och peppar, späd ev. med ytterligare buljong.

Bon appetit!

smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon