pisanggoreng
02-06-2004, 09:32
Hej,
Finns det någon som har erfarenhet av att odla papaya? Det finns fröer på Impecta.se har jag sett. Undrar också om det är lagligt att ta in kärnor från sydostasien (dit en resa beger sig snart).
/pisanggoreng
Jag har köpt papayafrön från Impecta 2 ggr och aldrig fått ett enda frö att gro...däremot köpte jag en papajya och sköljde fröna noga och sådde...grodde på mindre än en vecka.....men sen har det inte hänt så mycket för jag har inte haft tid att plantera om dom......
Det har skrivits om papaya här tidigare.....
Frön kan man ju alltid (med några få undantag) ta med sig.
lena:-)
02-06-2004, 14:33
Jag köpte papaya för någon vecka sedan, tog ur fröna och lät dem torka, planterade sen. Inget har hänt alls... De har nog stått minst två veckor.
Tesa..lät du inte fröna torka , sådde du genast?
Nä, jag påtade ner dom direkt..några la jag i blöt över natten och ruggade skalet på som det står i Impectas såråd...men dom fröna tog dubbelt så lång tid på sig att gro...
pisanggoreng
11-06-2004, 11:55
tack för svaren. jag får nog plocka med mig en hög frön hem i sommar...
Hej!
Jag har plockat med mig papayafrön från frukter jag ätit i både Indien och Chile, sått dem och de har alltid kommit upp! Många gånger har jag stoppat ner fem kärnor och det har kommit upp fem små plantor! Jag har inte gjort något särskilt förutom att hålla sådden fuktig med plastpåse eller någon kupa på de riktigt småplantorna.
När de är större tål de torka hur bra som helst, klarar lätt tre-fyra veckor utan vatten. Jag har en papaya som jag sådde för fem år sedan, ingen frukt eller blommor än, men annars jättefin!
Anna i Örsjö
11-06-2004, 16:08
Hej
Läste era svar med stort intresse. Blir sugen på att testa själv. Marie var har du papayaplantan? Ute, i drivhus eller inne?
Jag har min papaya i ett västerfönster, på sommaren har jag den ute i regn och sol.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.