jennyp
Set inte riktigt ut som mjöldagg om jag minns rätt hur det ser ut, men det kanske är ett tidigt stadium av det? Eller nåt helt annat?

Vita små prickar på både solrosor, brytbönor och aeoniumen... har inte sett nåt på petuniorna och de andra än, men det är nog att vänta det med.

Bespruta med såpa och bikarbonat som gäller?
Åsa, mälardalen zon 2
Är de vita prickarna lite intorkade och papperslika så är det troligtvis brännskador som man lätt får om man inte vant växterna sakta vid starkare ljus. Brännskador kan man också få ifall det legat vattendroppar på bladen när det varit starkt solsken.

Är de vita prickarna mera mjöliga och inte intorkade så kan det vara mjöldagg men mjöldagg på grönsaker och sådant brukar inte vara så vanligt vid den här årstiden det brukar mera dyka upp när det är riktigt varmt och torrt ute (ofta lite senare på odlingssäsongen).
jennyp
tror inte det är brännskador då de står i skuggan större delen av dagen (blomkrassen fick lite brännskador på vissa blad som jag tog bort för en vecka sen eller så och det ser inte alls ut som det gjorde på dem), det är mer prickar som ligger ovanpå bladen.

Funderar på att prova dusha med mjöldaggsblandning och se om det gör nån skillnad. Om det inte skulle vara det, kan blandningen göra större skada än nytta??
Ti bee
Det kan också vara trips. Jag fick ett liknande angrepp som började precis så som du beskriver, med små vita prickar. Jag letade efter skadedjur men såg inga, så jag flyttade in växterna i skuggigare läge och lät det bero. En del flyttade jag också runt till andra platser för att ge dem en bra plats i lagom skugga. rolleyes.gif
Inte långt därefter så var hela plantorna angripna och det hade spridit sig till flera platser.
Jag hade tydligen inte letat tillräckligt noga efter de små pyttiga tripsen (hade aldrig stött på dem förut). När angreppet väl var ett faktum så var till slut alla mina väldigt många småplantor angripna (flera 1000). Jag besprutade med ett flertal olika medel och till sist så köpte jag rovkvalster för mer än 700 kr, men angreppet var så aggressivt att många plantor ändå hann stryka med.
Jag skulle kvickt som attan bespruta med ngt skadedjursmedel, om du inte är 100 på att det inte är trips.
Tripsen hos mig kom med 2 sticklingar jag köpt, upptäckte jag när jag fattat vad det rörde sig om. Här hemma gäller karantän för alla nya växter hädanefter.

Ja, det behöver ju absolut inte vara trips, men jag tänkte i alla fall berätta vad som hände mig.
Hoppas att du kan reda ut det! smile.gif

(favoritväxter för tripsen här hemma har varit stockrosor, pumpor, sidenörter, klöver, bolltistel, busksolrosor, men det mesta har "gått ner")
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon