Det kan också vara trips. Jag fick ett liknande angrepp som började precis så som du beskriver, med små vita prickar. Jag letade efter skadedjur men såg inga, så jag flyttade in växterna i skuggigare läge och lät det bero. En del flyttade jag också runt till andra platser för att ge dem en bra plats i lagom skugga.
Inte långt därefter så var hela plantorna angripna och det hade spridit sig till flera platser.
Jag hade tydligen inte letat tillräckligt noga efter de små pyttiga tripsen (hade aldrig stött på dem förut). När angreppet väl var ett faktum så var till slut alla mina väldigt många småplantor angripna (flera 1000). Jag besprutade med ett flertal olika medel och till sist så köpte jag rovkvalster för mer än 700 kr, men angreppet var så aggressivt att många plantor ändå hann stryka med.
Jag skulle kvickt som attan bespruta med ngt skadedjursmedel, om du inte är 100 på att det inte är trips.
Tripsen hos mig kom med 2 sticklingar jag köpt, upptäckte jag när jag fattat vad det rörde sig om. Här hemma gäller karantän för alla nya växter hädanefter.
Ja, det behöver ju absolut inte vara trips, men jag tänkte i alla fall berätta vad som hände mig.
Hoppas att du kan reda ut det!
(favoritväxter för tripsen här hemma har varit stockrosor, pumpor, sidenörter, klöver, bolltistel, busksolrosor, men det mesta har "gått ner")