Christoffer
02-06-2004, 11:16
Har hittat följande växt och den luktar faktiskt kamomill,
men är det en kamomill och i sådana fall vilken art?
Gör en tavla med pressade medicinalörter, så det känns extra
viktigt att ha rätt namn med.

Det ser ut som vanlig kamomill...Matricaria chamomilla....blomman skall vara ihålig om det är kamomill...
Christoffer
02-06-2004, 11:38
Såg att jag lade in samma bild två gånger, den sista bilden är nu ändrad.
Den verkar ihålig, eller vad tycker du?
Hur ser kamomill C.nobile (nobilis?) ut inuti?
Jag vet faktiskt inte hur det är med romersk kamomill om den är ihålig eller inte...jag sådde och fick jättefina plantor ifjol men dom har gått ut allihop för mig..
....i min stora örtabok står det iallafall inget om ihålighet som det gör om vanlig kamomill....
Mia, zon 3
03-06-2004, 07:01
Är det inte C. nobilis som inte blommar....? Har för mig att det är den man odlar som grön doftande matta på t.ex. sittbänkar.....
Christoffer
03-06-2004, 17:52
Kan det möjligtvis vara en Matricaria maritima???
Jag har svårt att skilja de båda åt, trots att jag har flera
medicinalväxtböcker och nätet förstås.
Kamomill är en jä-a röra.....i en örtabok står det att M.maritima är baldersbrå men i min flora heter baldersbrå M. inodora.....
Baldersbrå..(om det är den du menar...) luktar inte kamomill utan mer jolmigt och så är blomknappen inte ihålig..men dom är lika, helt klart..
CITAT
Är det inte C. nobilis som inte blommar....? Har för mig att det är den man odlar som grön doftande matta på t.ex. sittbänkar.....
....det är en sort av C. nobile som är blomlös...."Treneague"...
kamomillen har många dubbelgångare framförallt baldersbrå (matricaria indora) men eftersom dessa saknar kamomillens medicinska egenskaper är det av vikt att kunna skilja dem åt
kamomillen har följande tre bra kännetecken
hela växten doftar starkt aromatiskt
mot slutet av blommningen är de vita strålblommorna nedböjda
blombotten är koniskt kägelformig och ihålig
så står det om kamomillen
jag tycker inte att det är svårt att känna skillnaden på framföralt doften och man behöver inte undra om det är ihåligt om man har en äkta kamomill i sin hand matricaria recutita L
Christoffer
04-06-2004, 08:26
Vad bra, för när man gnider den då luktar den starkt kamomill.
Jag har plockat en hel del och fryst in det till senare tillfälle.
Alltid trevligare än vanligt påsté.
Nej, kamomill tar man inte miste på, det räcker som sagt med doften.
Det är troligtvis den vanliga svenska vilda arten som du har, chamomilla recutita.
Romersk kamomill, chamaemelum nobile, växer vild i västeuropa, men odlas ibland här. Jag känner inte till den särsklit bra. Det finns vissa skillnader när man tittar närmare på dem.
Det finns en till vild kamomill, gatkamomill, chamomilla suaveolens, som är mindre och saknar vita kronblad. Men lukten är densamma, och de kan också användas på samma vis.
Alla tre är alltså användbara.
Baldersbrå, som inte används till något, är vanlig, växer på liknande platser, ser ungefär "likadan" ut (vid en snabb titt), men doftar ingenting.
Kamomill är utmärt att göra te på, fast jag själv är inte så förtjust i smaken.
/amaira.
Baldersbrå luktar faktiskt en hel del men inte fräscht och gott som kamomill utan mer unket, jolmigt men ändå inte helt oangenämt.....tycker jag .....
Christoffer
05-06-2004, 09:26
Är baldersbrå större än kamomillen när det gäller blommor?
myskmadra
05-06-2004, 12:43
CITAT (Christoffer @ 04-06-2004, 09:26)
Vad bra, för när man gnider den då luktar den starkt kamomill.
Jag har plockat en hel del och fryst in det till senare tillfälle.
Alltid trevligare än vanligt påsté.
Fryser du in blommorna färska?
Christoffer
05-06-2004, 13:34
Ja, jag fryser in blommorna färska!
Eller är det fel? Går jag miste om något?
CITAT
Är baldersbrå större än kamomillen när det gäller blommor?
Ja det är de nog. Rent generellt blir ju balderbrå både större och yvigare/tätare.
Tesa! Vilken bra näsa du har! Jag tycker jag har bra luktsinne, men nån direkt "doft" från balderbrå har jag inte uppfattat. Ska ut och lukta igen, när de börjar blomma.
myskmadra
05-06-2004, 20:57
CITAT (Christoffer @ 05-06-2004, 14:34)
Ja, jag fryser in blommorna färska!
Eller är det fel? Går jag miste om något?
Jag tycker att det låter enkelt och smidigt. Oftast står det i örtböcker att man ska torka örterna. Själv har jag aldrig plockat kamomill själv men dricker gärna téet.
CITAT (amaira @ 05-06-2004, 14:40)
Tesa! Vilken bra näsa du har! Jag tycker jag har bra luktsinne, men nån direkt "doft" från balderbrå har jag inte uppfattat. Ska ut och lukta igen, när de börjar blomma.
Njae, det är inte blomman som "doftar" utan hela växten..om man gnuggar lite luktar den MYCKET...så min näsa är nog inte bättre än andras..möjligen större...
Christoffer
07-06-2004, 17:18
Då ska jag kolla igen, jag har fryst massor!
Christoffer
14-06-2004, 17:29
jO, nu ser jag att det är den äkta kamomillen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.