|
Nogåt kult!!
Jag har lyckats så Sharonkärnor, men jag vet inget om hur växten ser ut etc. Ngn som vet??
Tacksam för all hjälp jag kan få.
/JU
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2003, 20:28
Tack för bilderna...
så de växer på träd... det visste inte jag..
men jag behövegr fler skötselråd!!! Den får inte dö. Det tog mig 4 år att få såna kärnor i en sharon.
Åsa, mälardalen zon 2
24-01-2003, 20:50
Troligtvis är det en växt som vill odlas utomhus så länge som möjligt under växtsäsongen.
Hejsan!!! Ny här, roligt med så många som tycker om att plantera kärnor från frukter... Såhär står det i alla fall i Sätt en kärna av Ralf Efraimsson: Persimon/Kaki (Diospyrus kaki) Då skottet kommer upp bör det placeras ljust och soligt med skugga för starkaste solen mitt på dagen. Vattningen skall vara jämn med riklig näringstillförsel under de ljusare årstiderna. Den trivs i förhållandevis tung jord med inslag av lera. Bäst trivs persimonen varmt och fuktigt, varför daglig duschning av bladen är ett krav. Lycka till.... h: Nenya
CITAT (Nenya @ 01-03-2003, 19:35) Hejsan!!! Ny här, roligt med så många som tycker om att plantera kärnor från frukter... Såhär står det i alla fall i Sätt en kärna av Ralf Efraimsson: Persimon/Kaki (Diospyrus kaki) Då skottet kommer upp bör det placeras ljust och soligt med skugga för starkaste solen mitt på dagen. Vattningen skall vara jämn med riklig näringstillförsel under de ljusare årstiderna. Den trivs i förhållandevis tung jord med inslag av lera. Bäst trivs persimonen varmt och fuktigt, varför daglig duschning av bladen är ett krav. Lycka till.... h: Nenya Inte helt oväntat. Jag har vart på jakt efter den boken! Vilka frukter står det mer om? Hur många sidor är den på osv?
Har lånat den från biblioteket, rolig bok, men jag har inte hittat den att köpas någonstans heller först skriver han lite omhur man skall så och var man skall placera krukorna osv. Lite om omskolning, toppning och ohyra. Den är bara 95 sidor med register och allt... Sen om : ananas, apelsin, aprikos, avokado, banan, bönor, cherimoya, citron, clementin, dadelpalm, fikon, fikonkaktus, granatäpple, grapefrukt, guava, hasselnöt, japansk mispel, jordnöt, kaffe, kiwi, kokosnöt, kumquats, kvitten, körsbär, lime, litchieplommon, matlök, majs, mandarin, mandel, mango, melon, mispel, morötter, nektarin, nyponros, oliver, papaya, paprika, paranöt, passionsfrukt, pekannöt, persika, persimon/kaki, plommon, pomerans, päron, ris, satsuma, spansk peppar, suckat, tomat, valnöt, vindruva, äpple, ärter.... Ja det var alla Nenya
Intressant. Borde vara i var mans ägo.
Eva i Norrköping
02-03-2003, 20:03
Jag har några sharon-kärnor som legat några år. Tror ni att de kan gro fortfarande? De har ju ganska hårt skal, ska man blötlägga dem innan? Hur gjorde du, Joli?
Då jag hade "Sätt en kärna" av Ralf Efraimsson tog jag fram den ur bokhyllan. Den kom ut första gången 1976, ICA- förlaget. Leta på antikvariat. Den har många år på nacken, Kajsa
e_sedell
02-03-2003, 21:26
CITAT (Nenya @ 01-03-2003, 19:54) Har lånat den från biblioteket, rolig bok, men jag har inte hittat den att köpas någonstans heller först skriver han lite omhur man skall så och var man skall placera krukorna osv. Lite om omskolning, toppning och ohyra. Den är bara 95 sidor med register och allt... Sen om : ananas, apelsin, aprikos, avokado, banan, bönor, cherimoya, citron, clementin, dadelpalm, fikon, fikonkaktus, granatäpple, grapefrukt, guava, hasselnöt, japansk mispel, jordnöt, kaffe, kiwi, kokosnöt, kumquats, kvitten, körsbär, lime, litchieplommon, matlök, majs, mandarin, mandel, mango, melon, mispel, morötter, nektarin, nyponros, oliver, papaya, paprika, paranöt, passionsfrukt, pekannöt, persika, persimon/kaki, plommon, pomerans, päron, ris, satsuma, spansk peppar, suckat, tomat, valnöt, vindruva, äpple, ärter.... Ja det var alla Nenya Jag hittade min hoss myrorna för 15:-
abborrmaster
02-03-2003, 21:35
CITAT (Nenya @ 01-03-2003, 19:54) Sen om : ananas, apelsin, aprikos, avokado, banan, bönor, cherimoya, citron, clementin, dadelpalm, fikon, fikonkaktus, granatäpple, grapefrukt, guava, hasselnöt, japansk mispel, jordnöt, kaffe, kiwi, kokosnöt, kumquats, kvitten, körsbär, lime, litchieplommon, matlök, majs, mandarin, mandel, mango, melon, mispel, morötter, nektarin, nyponros, oliver, papaya, paprika, paranöt, passionsfrukt, pekannöt, persika, persimon/kaki, plommon, pomerans, päron, ris, satsuma, spansk peppar, suckat, tomat, valnöt, vindruva, äpple, ärter Shit! Har du satt upp webcam över mina sålåder eller  /Simon
*Felix matte*
06-03-2003, 19:29
Hur många Sharonfrukter måste jag köpa innan jag hittar en kärna Vid varje besök i butiken kommer jag hem med en påse full, men inte en endaste kärna har vi hittat. Frukten är inte i min smak men maken tycker den påminner om moget Hjortron Vi fick frukten billigt när den "introducerades" men nu kostar den 3,50 kr/st
abborrmaster
06-03-2003, 19:33
CITAT (Felix matte @ 06-03-2003, 19:29) Hur många Sharonfrukter måste jag köpa innan jag hittar en kärna Vid varje besök i butiken kommer jag hem med en påse full, men inte en endaste kärna har vi hittat. Frukten är inte i min smak men maken tycker den påminner om moget Hjortron Vi fick frukten billigt när den "introducerades" men nu kostar den 3,50 kr/st konsumfrukter e lite körda..... har jag hört...
*Felix matte*
06-03-2003, 20:42
"konsumfrukter e lite körda..... har jag hört... " Jag handlar inte på Konsum Har du tips om vem som säljer "inkl.kärna"
abborrmaster
06-03-2003, 21:03
hötorget...
*Felix matte*
06-03-2003, 21:10
CITAT (abborrmaster @ 06-03-2003, 21:03) hötorget... Men nu skämtar du väl Måste jag ta mej 125 mil söderut bara för att få tag på en Sharonkärna Kanske du kan avvara en och skicka den till mej? Jag betalar portot PS. Hötorget- Säljer de hö i balar , eller?  DS.
abborrmaster
06-03-2003, 21:26
hehe har du hösnuva och torgskräck eller?  /Simon
*Felix matte*
06-03-2003, 21:32
CITAT (abborrmaster @ 06-03-2003, 21:26) hehe har du hösnuva och torgskräck eller?  /Simon Hösnuva = Yes! Agorafobi = No!
abborrmaster
06-03-2003, 21:50
snuvaskräck hötorget
haja du inte?
*Felix matte*
06-03-2003, 21:57
CITAT (abborrmaster @ 06-03-2003, 21:50) snuvaskräck hötorget
haja du inte? Är det "Stockholmsspråk el. nåt liknande?" som vi "bybor" inte fattar. Nej - Jag hajade inte!
abborrmaster
06-03-2003, 21:59
JA HAR MAN TORGSKRÄCK SKA MAN INTE VARA PÅ TORG HAR MAN HÖSNUVA SKA MAN INTE VARA BLAND HÖBALAR HAR MAN BÅDA SKA MAN INTE VARA PÅ HÖTORGET! suck...
Eva i Norrköping
06-03-2003, 22:50
Nuförtiden hittar man aldrig frön i sharonfrukterna, och jag köper många - är helt beroende av dem så här års! Ja, de finns ju bara så här års alltså. Men hur som helst, för några år sedan så hände det att jag fick några frukter med frön i och jag tog vara p ådem. Tyvärr blev de liggande i en burk, och vi flyttade och de glömdes bort. Så frågan är om det finns något hopp om att få dem att gro...? Men om du, Felix matte, vill ha ett par kan jag avvara...
CITAT (Kajsa @ 02-03-2003, 21:03) Då jag hade "Sätt en kärna" av Ralf Efraimsson tog jag fram den ur bokhyllan. Den kom ut första gången 1976, ICA- förlaget. Leta på antikvariat. Den har många år på nacken, Kajsa  Den har jag läst... e skitbra i positiv benämning... finns i söderrtäljebiblanvetja...
CITAT (Eva i Norrköping @ 02-03-2003, 20:03) Jag har några sharon-kärnor som legat några år. Tror ni att de kan gro fortfarande? De har ju ganska hårt skal, ska man blötlägga dem innan? Hur gjorde du, Joli? ledsne att jag inte svarat på ett tag kmen jag har inte haft tillgng till nätet.... Jag lade dem i vanlig planteringsjord... vattnade. påse med hål på och undervärme... nga konstigheiter... två har grott varav den ena har tre blad... det är inga klenisar utan de ger ordentliga blad. Flera år gamla frön velar jag om... jag hade ngra frön som blev skrumpna på bara ett par dar. jag har blöttlagt dem och ska plantera dem också... så jag chansar... tycker jag att du också ska göra... man vet aldrig. det var ngn på forumet som sa att man ska stratifera dem eller vad det nu heter( ha de i kyla en period). Jag planterade dock direkt. go for it!!
CITAT (Felix matte @ 06-03-2003, 19:29) Hur många Sharonfrukter måste jag köpa innan jag hittar en kärna Vid varje besök i butiken kommer jag hem med en påse full, men inte en endaste kärna har vi hittat. Frukten är inte i min smak men maken tycker den påminner om moget Hjortron Vi fick frukten billigt när den "introducerades" men nu kostar den 3,50 kr/st Hej felix matte... Sannolikheten att du får ett "grofrö" är litet.... Då vi tidigare pratats vid förstår du vid det här laget att jag äter mycket frukt. Sharon är bland mina favoriter... och jag kan säga att jag har ALDRIG fått ngra frön förrän i år... vid 2 tillfällen!! Om inte du tycker om sharon så blir det väldigt dyra frön du får jaga efter.... Rekomenderar att du försöker byta eller dyl. Lycka till!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|