Petra W
02-06-2004, 13:33
Hej
Hade tänkt att ha solrosor på min balkong och har drivit upp både lågväxande och högväxande plantor. Men hur stora krukor behöver de ?
Har stora krukor som jag brukat ha tomater i, kräver de lika stora eller kan jag plantera flera i en stor kruka.
Någon som har några tips ?
/Petra
andersen
02-06-2004, 14:26
Jag har haft solrosor i en vanlig skur hink storlek tror att det är ca15l och det fungerar men har du något större så ta det.
Om du odlar lågväxande typ Pacino behöver de inte mycket jord! Jag fick två ordinära blomlådor över när jag bytte ut dem på balkongräcket. Satte dem på fönsterblecket och odlade HÖGA solrosor första året. De blev ca en meter och täckte hela vardagsrumsfönstret. Häftigt! Nu kör jag lågväxande i dessa grunda lådor och det går alldeles utmärkt. Men det klart att de blir kraftigare om de får mer jord.
Jag har en solros (Moonwalker, flerblommig) i en kruka som rymmer ca. 3 liter. Den är 120-130cm hög nu och har en riktigt fet blomknopp i toppen. Jag tror att den krukan räcker fast plantan hade säkert blivit mycket större i en större kruka.
Nackdelen är att den torkar ut väldigt snabbt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.