Full version: Köpa Magnolia
Ludvig Johansson
Hej

Även jag har fått upp intresset för Magnolior, och då särskilt de med lite mer exotiskt utseende. Härdighetsangivelser är ju inte en absolut lag, och jag tycker det är kul att se vad som fungerar. I praktiken handlar det om att skapa optimala förhållanden för en viss växt, så det kan vara lärorikt också att odla "omöjliga" växter.

Har någon en idé var man kan skaffa dessa:
Magnolia Macrophylla
Magnolia Virginalis
Magnolia Grandiflora

och även de härdiga:
Paraply Magnolia (Tripetala tror jag)
Juni Magnolia

Jag förstår inte varför det ska vara svårt att få tag på Magnolior, de är ju underbara och ganska härdiga? I utlandet finns de förstås, men frakten kan bli rätt stor förutom risken att växten skadas under åkturen.

mvh
Ludvig
Åsa, mälardalen zon 2
Har du testat att prata med någon trevlig och serviceinriktad trädgårdsbutik där du bor, ofta kan de ta hem önskade växter på beställning.
Christina i Taxinge~
Jag köpte en magnolia 'Aashild Kalleberg' från Magnoliastore i Holland.
Det gick väldigt smidigt! smile.gif

Magnoliastore

Rättare sagt; vi var tre stycken som köpte en varsin Aashild. Alla magnolior där kostar 32,50 euro tillkommer frakten som blev 25 euro för tre Magnolior (och som alltså delades på tre personer). Totalt med omräkning av kurs, inkl frakt osv betalade vi tre ca 400,-/st.
Det var inte så farligt tycker jag.

Mitt råd: sambeställ med någon/några (t ex härifrån forumet)
rolleyes.gif
Ludvig Johansson
Tack för tipsen.

Jag försöker uppvigla mina arbetskamrater att beställa från magnoliastore.
Ingo
Zetas i Kungens kurva har några av dem i sin katalog:
m. grandiflora 'Edith Bogue', kungsmagnolia, krämvit
m. hypoleuca, junimagnolia, gräddvit
m. tripelata, paraplymagnolia

...dock inte macrophylla eller virginalis.

(Och nu har jag nämnt Zetas så ofta så att det är bäst att säga att jag inte har betalt av dem - det är bara så att det blir lätt mycket Zetas här i 08-trakten...)
Ludvig Johansson
Det var helt klart det bästa jag sett i Sverige hittills. Surt att de inte sysslar med postorder. Fast jag ska till Stockholm nästa helg, så detta avgör mitt val av transportmedel, det får bli bil.
Hannele
Botaniska i Göteborg säljer olika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon