jag planterade syrenskott för en månad sedan och de tog sig bra, men nu har fastighetsägaren klippt av dem med gräsklipparen

hur man kan missa syrener som är en ½ m höga förstår jag inte

Tror ni att det finns hopp för skotten ändå? kan de ta sig?
det är ca 1 dm stumpar kvar (snyfta, snyfta)
Lider med dig! Här kör fastighetsskötaren över både gullvivor och vårlök, trots att jag försökt peka ut vad som är blommor. Kan fastighetsskötare verkligen inte se skillnad på växter och gräs? Sätt upp en fin skylt med "Syrener" så de får stå ifred. Nu är syrener ganska livskraftiga. Så om de hade etablerat sig bra, borde de komma igen. Men du måste skydda dem från mer vårdslös framfart. Lycka till!
wolkenkrabber
02-06-2004, 17:45
yuck, jobbigt med sådana hyresvärdar, annkis tips var bra annars kan du sätta upp ett litet staket eller nått
Jag brukar sätta upp såna gröna ståltrådsbågar som man egentligen ska stötta växter med som skudd mott gräsklipparföraren så nuförtiden klipper han inte ens ner oreganoplantan
Gossen Ruda
02-06-2004, 20:51
Ursäkta en liten undran, hade du satt skotten med tillstånd från fastighetsägaren? Annars är det väl inget att protestera över.
vi får sköta "våra" gårdar som vi vill. planatera i rabbatterna osv.
problemmet nu var att jag hade inte hunnit klippa gräsmattan jättekort när de kom och skulle klippa alla allmänna ytor, då klippte de min gräsmatta oxå. i vanliga fall brukar jag hålla gräsmattan så kort att de inte klipper den.
jag ska sätta upp något runt busken när det börjar komma upp något igen ifall jag inte har hunnit klippt gräsmattan i tid.
Hägna in dom med elstängsel. jag lover, han backar!!
Gossen Ruda
03-06-2004, 21:01
Aha, då förstår jag din ilska. Det gäller nog att noga markera i fortsättningen. En del som kör gräsklippare verkar inte ens se stora träd med tanke på hur barken kan se ut. Hoppas skotten kommer igen.
Fisan - elstängsel

lysande att inte jag har kommit på det innan.
Gossen Ruda - vi har två som klipper gräs här, den ena är så försiktig och proffesionell medans den andra kör så det blir stora hål i gräsmattan. tyvärr är nog typ 2 vanligast....
Christoffer
03-06-2004, 22:00
Kände samma sorg när jag såg att de hade varit med gräsklipparen över en matta med massor av fibblor, och jag som hade tänkt ta kort. Men de växer nog snart ut igen.
zaaritha
04-06-2004, 21:08
Min karl va´med o satte krolliljelökar i höstas, nu har han kört över dem m gräsklipparen.............
När jag sa det, så tittade han på mej o sa:"va´det där vi satte dem?".
Jodå, det var det.
SUCK!
Tyvärr har även jag erfarenhet av att folk inte kan se vad som är gräs och vad som är odlade växter (visst, gräs är odlade växter också, men ni förstår nog vad jag menar)

... T.ex så "brukar" min jordgubbsplanta bli nerklippt varje år av antingen min strorebror eller min mamma. Jag har ingen som helst erfarenhet av att hyresvärden har gjort något sådant (såvida man inte ser min mamma som hyresvärd

) )då jag bor i villa.
Ljusalfheim
05-06-2004, 21:46
jag har funderat på om jag skulle gräva ner trampminor lite här och var i trädgården, eller i alla fall sätta upp en skylt där så står...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.