Full version: Cementlådor/krukor
lena:-)
Någon som gjort cementlådor/krukor och har ett bra recept samt förslag till formar. Letat på nätet men vill gärna höra nån som har egen praktisk erfarenhet¨

(heter väl betongkrukor??)
kerstin z5-6

Spikat ihop själv av plywood
och denna nedan är banankartong i papp , med hönsnåtförstärkning -resp karamelllåda i plast -samt rabarberblad förstås smile.gif

lena:-)
Snygga lådor Kerstin. Jag hde tänkt mig modell bananlådor till att börja med. När jag letade på Gröna Rums hemsida efter beskrivning så tror jag att jag hittade dig där...kan det stämma? smile.gif
(tyvärr så fungerade inte videoklippet igår men jag skall prova igen att få upp det.)
biggrin.gif
kerstin z5-6
Jo det är väl jag -fast vi är 8 lökar smile.gif
Smekajsa
urläckra betong-grejer Kerstin !!!!!

gäller bara att få tiden att räcka till så här års

...det är mycket nu..............
Zanna
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-06-2004, 22:45)
Spikat ihop själv av plywood
och denna nedan är banankartong i papp , med hönsnåtförstärkning -resp  karamelllåda i plast -samt rabarberblad förstås smile.gif

Jättefina krukor! Den som du gjort i karamellburken ser ut att ha ett lock eller är den gjuten med ex en hink invändigt så hålet blivit runt? Vad använde du inuti banankartongen? Jag kan inte komma på någon kartong som skulle kunna passa så precis inuti en banankartong att man fick så fina väggar.

Själv gjöt jag och två kompisar fågelbad av rabarberblad förra sommaren. Mitt sprack för det blev för tunt där tjockaste ådran i bladet fanns och kanterna blev ojämna för cementen rann så lätt. sad.gif sad.gif

Jag ska nog köpa lite cement och gjuta något nu till midsommarhelgen. Kanske jag införskaffar lite mosaik också. Hemma har jag en kartong med ljusa kakelplattor, kanske jag kan använda dem på något vis. Någon som har förslag? Tänkte kanske lägga dem i "köksträdgården" annars.
carren
Har inte minsta erfarenhet biggrin.gif men tänkte tipsa dig om att "Äntligen hemma" (tv4.se) har en bra instruktion till gjutning av betongkrukor mm. En smart grej som stod där är om man smörjer in formarna med lika delar paraffinolja och såpa så släpper de lättare från beongen och så kan man använda dem om igen. Jag blev förresten så inspirerad av ditt inlägg och de svar du fått att jag har införskaffat 20 kg finbetong. Här ska gjutas!
Ralf
CITAT (Zanna @ 24-06-2004, 08:54)
Själv gjöt jag och två kompisar fågelbad av rabarberblad förra sommaren. Mitt sprack för det blev för tunt där tjockaste ådran i bladet fanns och kanterna blev ojämna för cementen rann så lätt. sad.gif sad.gif

För mkt vatten i cementen... Cemten skall vara så pass våt att man kan krama en boll med den i handen men ej bli kladdig.
Zanna
CITAT (Ralf @ 25-06-2004, 08:56)
För mkt vatten i cementen... Cemten skall vara så pass våt att man kan krama en boll med den i handen men ej bli kladdig.

Vi tyckte vi gjorde cement som man kunde rulla till boll för det stod i bruksanvisningen men vi kanske gjorde för löst ändå. Kan man göra väldigt tunna saker om man blandar fast cement (cementen var väl ca 1 cm där det sprack)? Om man gör en liten bordsskiva, ca 50x50 cm, måste man armera plattan? Använder man i så fall hönsnät eller något annat?

Jag åkte iväg och köpte en säck cement i förra veckan (blev inspererad av detta inslag) så jag tänkte göra lite småplattor och krukor. Var också till en golvbutik och fick några kakelplattor + 12 stora klinkersplattor (ca 40x40 cm) för 46 kr! Kaklet har jag krossat för att använda i cementen, klinkersplattorna skulle jag vilja lägga ut framför huset där jag ibland har bord och stolar men de knäcks väl när underlaget inte är plant (man får ju i så fall ta in dem till vintern).
kerstin z5-6
Förutom det Ralf nämner är det vanligaste felet att man lägger på alldeles för tunnt lager på rabarberbladen , 3 cm Minst ska det vara + hönsnät i mitten
Bordskiva -då måste du armera ordentligt,tunna grejer nja ...

och att man inte väntar 3 dar -eller låter betongen brinna för fort -under plast ska den torka -Och ta försiktigt i den sen när du ska avlägsna bladet
Fiber i betongen är bra , annars hönsnät
Jag tror det var en vanlig blomplastkruka i karraburken och kartongen var en äppelkartong om jag inte minns fel
mellan dessa en bur av hönsnät
Lycka till -chokladbollsdeg -så ska betongen kännas ! smile.gif
Annelie
CITAT (lenasch @ 02-06-2004, 19:45)
Någon som gjort cementlådor/krukor och har ett bra recept samt förslag till formar. Letat på nätet men vill gärna höra nån som har egen praktisk erfarenhet¨

Jag har gjutit mitt blad i finbetong, utan armering. Jag gjorde smeten ganska hård och la på säkerligen ett 3-4 cm tjock lager över hela bladet. Det blev väldigt stabilt.

Det ska fungera som en liten "avrinnare" till vattnet som sakta ska få rinna från övre delen av bladet - ner i lilla baljan.. Därför är jag inte så beroende av att det ska hålla tätt... annars hade jag kanske fått täta det med någon lämplig färg eller lack..

Så här såg det ut när det vart gjutet..

Och så här på plats..

Jo, det ska planteras blommor runt dammen med.. har inte kommit så långt än bara smile.gif
Annelie
Och sedan har jag gjort det här lilla fågelbadet.. Det är gjutit i en gammal plastlåda från Scans. Tyvärr var jag lite för ivrig när jag skulle ha ut den ur formen så det uppstod en spricka som jag ska försöka lappa med lite nytt bruk. Hoppas att det håller! smile.gif

Storleken är ca 40x60 cm

Ralf
CITAT (Zanna @ 30-06-2004, 14:48)
CITAT (Ralf @ 25-06-2004, 08:56)

Vi tyckte vi gjorde cement som man kunde rulla till boll för det stod i bruksanvisningen men vi kanske gjorde för löst ändå. Kan man göra väldigt tunna saker om man blandar fast cement (cementen var väl ca 1 cm där det sprack)? Om man gör en liten bordsskiva, ca 50x50 cm, måste man armera plattan? Använder man i så fall hönsnät eller något annat?

Jag åkte iväg och köpte en säck cement i förra veckan (blev inspererad av detta inslag) så jag tänkte göra lite småplattor och krukor. Var också till en golvbutik och fick några kakelplattor + 12 stora klinkersplattor (ca 40x40 cm) för 46 kr! Kaklet har jag krossat för att använda i cementen, klinkersplattorna skulle jag vilja lägga ut framför huset där jag ibland har bord och stolar men de knäcks väl när underlaget inte är plant (man får ju i så fall ta in dem till vintern).

Det går i princip att bygga supertunt i cement, men då ska man ha antingen ha fin-cement eller fibercement.

Bordskiva, ja du bör ha tex hönsnät som armering, helt två, ett i botten o ett "under" överkanten.
Zanna
Vilka jätte fina saker ni har gjort och vilken fin damm du har Annelie. I detta forum får man verkligen mycket tips och idéer - sen är det en annan femma att förverkliga dem rolleyes.gif
bj_orn
har ni några förslag på hur man kan göra för att de här sakerna man gjuter ska bli lite mer mobila för tex vinterförvaringen? Det blir ju väldigt tungt lätt med betong kan man gjuta ner frigolit för att "lätta" upp det?

Annars tycker jag det ser helt fantastiskt fint ut
kerstin z5-6
Vinterförvaring ?? -mina står ute i -30
Airamya
Wow! Vad är det ni gör här?? Himmel, va snyggt! wub.gif

Lär mig! hur gör man? Rabarberbladen är ju helt underbara!
Var hittar jag info om hur man gör detta?

*skuttar omkring o vevar med armarna i ett försök att få uppmärksamhet snabbt så hon kanske kan dra igång redan i helgen*

Om jag inte missminner mig har jag säckar med betong i källaren som den tidigare ägaren lämnat kvar...
(Blir betong gammal?)
kerstin z5-6
Finns nog på sök , men rabarber är så lätt så jag kör en beskrivning till
tag ett stort blad
placera detta upp o ner med bladnerverna uppåt på en sandkulle -jordkulle eller liknande
Kullens lutning avgör djupet på rabarberskålen -fågelbad -djupt, plattor ingen lutning alls...
Rör betong o vatten till tjock havregrynsgröt
Kleta på bladet 2 cm tjockt
lägg på armering -du kan ha den ute då.. håller den bättre också.
Hönsnät klippt i en någor mindre bit än bladets storlek pressas in i betongen
Mer betong på
Släta till med fingrarna
-hanskar på:)
Låt torka under plast i 3 dagar
Ställ ut att torka i solen så är det lätt att ta bort resterna avbladet sen
var försiktig när du avlägnar bladet -ditt fågelbad är ännu inte färdigbrunnet -tar några v

kan användas på många sätt smile.gif
Glaskulor kan läggas direkt på bladet -pressa in dem -så ligger de på ytan sen
Airamya
Tack tack tack tack tack!
wub.gif
Annelie
CITAT (Airamya @ 02-07-2004, 09:50)
Wow! Vad är det ni gör här?? Himmel, va snyggt!  wub.gif

Lär mig! hur gör man? Rabarberbladen är ju helt underbara!
Var hittar jag info om hur man gör detta?

*skuttar omkring o vevar med armarna i ett försök att få uppmärksamhet snabbt så hon kanske kan dra igång redan i helgen*

Om jag inte missminner mig har jag säckar med betong i källaren som den tidigare ägaren lämnat kvar...
(Blir betong gammal?)

Vi vill gärna se resultaten när du är klar! tongue.gif

Men som Kerstin säger - Glöm inte handskarna! Jag struntade i dem och vart torr om händerna i flera dagar! Dessutom kändes fingrarna som de blivit sandpapprade.. unsure.gif

Men visst blir det fint! smile.gif
kerstin z5-6
Maken la betongen i dammenens lilla bäck utan .. han var skinnflådd i tre dar -Snygga grejor Annelie förresten smile.gif !!-o Bilder -Maria !!! Bilder !!
Mocca
Alltså.......Kerstin, Annelie och alla ni andra......vilken fantasirikedom biggrin.gif

Ursnygga grejor och egenhändigt gjorda dessutom!! Ännu roligare wub.gif

Tack för att ni delar med er biggrin.gif wub.gif
Annelie
CITAT (Mocca @ 02-07-2004, 23:26)
Alltså.......Kerstin, Annelie och alla ni andra......vilken fantasirikedom  :D

Ursnygga grejor och egenhändigt gjorda dessutom!! Ännu roligare  :wub:

Tack för att ni delar med er  :D  :wub:

Delad glädje är dubbel glädje - om det inte handlar om godis för då behåller jag allt själva tongue.gif

Tack Kerstin för berömmet .. men idéen till rabarberbladet har jag minsann snott från dig så det är jag som ska tacka!! biggrin.gif
Airamya
Det blev inget 'betongande' i helgen, min kusin kom på besök från Dalarna.
Men säckar med finbetong finns i källaren, de känns dock väldigt hårda... jag misstänker att betongen däri inte går att använda... så jag får nog pallra mig iväg o köpa.
Ska försöka komma på något sätt att få upp bilder på nätet när jag utforskat denna nya värld smile.gif Men jag har inte Internet hemma så jag vet inte riktigt hur det ska gå till ännu... Det löser dig nog smile.gif
tullmejs
CITAT (Airamya @ 05-07-2004, 13:03)
Men säckar med finbetong finns i källaren, de känns dock väldigt hårda... jag misstänker att betongen däri inte går att använda... så jag får nog pallra mig iväg o köpa.

Jag hade också hårda säckar, men inuti var det till stora delar torrt och fint; är det inte superkritiska gjutningar på gång så prova. De stenhårdaste klumparna går ju bort, men många gratis kilon finns det chans att få.
Mandel
Otroligt inspirerande läsning! Detta är ju något för mig nu får man bli liten pojke på nytt plaska i sand, bygga och sånt. Trodde aldrig att trädgårdsarbete kunde vara så skoj!
tongue.gif

Vilka enormt vackra saker ni gjutit! Någon som har gjort exv större brdskivor, parkbänkar el dyl?
netaave
Jag har just gjutit mina första betongkrukor, gjorde formar av plyfa som vi fodrade med trekantstavar så krukorna blev räfflade.
Målade sen med betongfärg, samma nyans som husgrunden.
Evin
Jga vill gjuta ett kar att ha som damm.
Typ 5 gånger 3 meter stort och kanske 1 meter högt.
Några idéer om hur? Eller har någon sett det nånstans att köpa färdigt???

/E - låt betongen blomma.....eller nåt....
kerstin z5-6
[IMGhttp://community.webshots.com/s/image6/6/11/79/80661179NebqKI_ph.jpg[/IMG]
En sån vill jag göra !!
Här är en länk till ett forum som bara handlar om att gjuta i cementblandningar smile.gif
Hypertufa forum
Evin
Vad vill du göra Kerstin?

/E - tittar och tittar men ser ingen bild
kerstin z5-6

sorry här är den -fanns även en stor kolummn -en pelare som jag gärna velat ha :: )
dietyl
Sidan tillåter tydligen inte direktlänkning av bilder.

http://community.webshots.com/s/image6/6/1...79NebqKI_ph.jpg

Ta adressen ovan och klistra in i ett nytt fönster så ser du bilden.
krickolina
CITAT (Annelie @ 30-06-2004, 18:56)
CITAT (lenasch @ 02-06-2004, 19:45)

Jag har gjutit mitt blad i finbetong, utan armering. Jag gjorde smeten ganska hård och la på säkerligen ett 3-4 cm tjock lager över hela bladet. Det blev väldigt stabilt.

Det ska fungera som en liten "avrinnare" till vattnet som sakta ska få rinna från övre delen av bladet - ner i lilla baljan.. Därför är jag inte så beroende av att det ska hålla tätt... annars hade jag kanske fått täta det med någon lämplig färg eller lack..

Så här såg det ut när det vart gjutet..

Och så här på plats..

Jo, det ska planteras blommor runt dammen med.. har inte kommit så långt än bara smile.gif

Så otroligt fint gjort wub.gif

Här kommer säkerligen säsongens "dummaste" fråga wacko.gif (*blink*) MEN på vilken sida av rabarberbladet lägger man cementen för att få de där fina ådrorna samt skålformen/fördjupningen åt sas. rätt håll på själva färdiga fågelbadet??
På över eller undersidan av rabarberbladet??
Om det är på rabarberbladets undersida (som jag själv tycker verkar logiskt!?) hur gör man då för att inte betongen pga. sin tyngd ska platta till hela bladet så att det blir en "flat tallrik" som slutresultat???
Slutligen den där armeringen av hönsnät som nämns, var/hur lägger man den??

Tack på förhand wub.gif
kerstin z5-6
Hej
Jo du lägger bladet med undersidan upp-då får du ådringen
-på en Sandkulle -
Sandkullens höjd avgör hur djup skålen blir.
Om du armerar med hönsnät-rek norr om z 3 för utebruk året runt !
ska detta tryckas in i betongen efter det att du lagt på ett lager- 2-3 cm betong -och så mer betong uppepå detta.
man kan pensla betongbladet med vattentäta -efteråt ,eller ha det i betongen -eller lacka
vattentätapreparat finns i vanliga byggvaruhus

Här är ett av mina sommarjobb smile.gif En mosaikmatta":)
Här har jag ännu inte fogat klart den

krickolina
Jättefint Kerstin!

Tack för beskrivningen, bor i zon 6 så det är kanske lugnast att armera rolleyes.gif .
Har förresten kikat på ditt vinterträdgårdsalbum och jag måste säga att att jag blir så "avundsjuk" så det är inte klokt, kanonfint wub.gif

Den som ändå hade möjlighet till något liknande, man kanske skulle önska sig det till 50-årspresent wub.gif

MVH/krickolina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon