kerstin z5-6
Mina rosor är en salig blandning , men jag lutar mer och mer åt de rotäkta rosorna , som dock inte alltid är så lätta att få tag i
Trots en relativt mild vinter ser en del okulerade klena ut medan de på egna ben verkar komma stort
laugh.gif
Hur ser ni på detta ? i stort menar jag, köper ni hellre rotäkta eller spelar det ingen roll ??
K
nypan
jaha, det hade ju en annan inte ens tänkt på, förstås. köpte i fjol dels en ilse krohn superior klätterros, samt samtidigt en celsiana. planteringstiden maj 03 för båda. Nu med facit i handen (de växer brevid varandra men på behörigt avstånd, exakt samma jord och betingelser i övrigt) ser celsianan fantastisk ut i sin kraftiga tillväxt, däremot verkar ilse krohn superior tappat växtkraften, och den längsta rankan från i fjol visar bara två ynka bladutspring, glest naturligtvis på en höjd på 1.20 m. Längst ner vi roten hade båda barkmull som vinterskydd. Klätterrosor ska ju inte i onödan klippas ner, så det gjorde jag inte när musöronen i björkarna var aktuella, celsianan rördes inte heller. Den sistnämnda är enorm, med massvis med knoppar...Ngn som vet, om dessa två skiljer sig t ex med hänsyn till just rotäkta eller inte? nypan/m
Fenja
Jag har till största delen rotäkta, min erfarenhet är att de aldrig fryser ner tillnärmelsevis så illa som de ympade. Jag kanske inbillar mig men jag tycker att de verkar mindre drabbade av sjukdomar och löss och sådant med...
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon