katsan
Vi har lite problem med vårt äppelträd, ett tranparent blanche. Det har tappat så mycket bark under några år och en del grenar har dött så de har vi tagit bort. Är äppelträdet dödsdömt? Det är knappt 30 år gammalt.

Hur gör man för att "renovera" barken? Jag såg ett trädgårdprogram för länge sedan där man gjorde en "smet" som man geggade på stammen för att renovera den. Har någon receptet?

Tack för alla svar.

Katrin, (zon 5) sad.gif
Anders zon 1
Kan det vara så att äppelträdet angripits av honungsskivling? Barken lossnar ofta på angripna träd och där under kan man se mörkbruna trådar som är svampens mycel. Ibland angrips inte hela trädet på en gång utan delar av det dör medan resten fortfarande ser fint ut. Honungsskivling kan gå på de flesta träd men det är nog störst risk med träd som är försvagade av någon anledning. Ett angrepp leder oftast till döden för trädet (dock inte alltid) och vad jag vet är det inte mycket man kan göra för att förhindra det.

Anders
katsan
Jag har kollat på äppelträdet och jag ser inga tecken på svampangrepp. Det är bara längst nere på stammen som barken har lossnat och några av de nedersta grenarna som har dött bort.

Kan det vara ålderdom?

Någon som har andra ideer?

Katrin
Cilla
Kan vara
- gräsklippningsskador. Stamskador långt ned beror ofta på det. Några stötar och sedan faller barken och kambiet (som bullar ut o tätar mellan ved och bark) kan ta tid på sig att övervalla.
- harar. Gnag i veden under barken brukar också vara synliga.
- att marknivån höjts någon gång i trädets liv eller att rötterna skadats så att stam-/rotröta tränger upp. Om veden under är mörk eller rötskadad kan detta vara fallet, är den ljus är det något annat.

Att grenar längst ned i kronan dör är naturligt, det är närmast att kalla "självbeskärning", iallafall om det inte är grova krongrenar. trädet ska släppa grenar som sitter lågt i kronan och de som inte har lus. det är när grenar som sitter i toppen eller i yttre kronan dör som trädet lider av något.

Oavsett orsak till barkfallet behöver trädet hjälp med näringstillförsel och syresättning av jorden. Titta på inlägg i denna avdelning som handlar om grödgödsling.
katsan
Här kommer lite bilder på mitt gamla Transparant Blanche.

Transparent Blanche

Tacksam för fler svar.

Katrin
Anders zon 1
Såg just att du bor så pass långt norrut som i Umeå, zon 5. Det är på gränsen för många äppelsorter så en möjlig förklaring skulle kunna vara barksprängning på grund av stora temperaturskillnader under vintern. Ser på bilderna att barken mest lossnat på ena sidan av stammen - vilket väderstreck är det? Stark sol på vårvintern i samband med låga nattemperaturer kan ge barksprängning och i så fall borde barken ha skadats mest på sydsidan av trädet där solen bränner som starkast. Har själv ingen erfarenhet av denna typ av skador men om vårsolen är orsaken kanske du kan skydda stammen på något sätt under vintern/våren - till exempel med säckväv eller granris. Cilla har kanske några förslag på vad du kan göra?

Anders
Cilla
Barkskador är komplicerade, kan ha så många orsaker. Det är svårt att svara med säkerhet trots bilder tyvärr.

Det ser ut som mekanisk skada, ungefär som när getter, får eller rådjur använder träd för att klia sig, samtidigt som fortsatt barklossning och frånvaro av iallafall synligt levande kambium kan bero på att trädets vitalitet på något sätt är störd. (Kambium är tillväxtsskiktet strax under barken som "bullar fram" och tätar mellan sig själv och veden innanför.)

I näringsupptagningsområdet för fruktträd brukar vara bra med en öppen odlingsyta som här. Samtidigt kan stark gödsling av denna eller årlig djupgrävning försvaga trädet. Gräsmattegödsel är heller inte sammansatt för trädens bästa.

Trädet ser ut att ha beskurits fint och noggrannt utan att beskärningen har skapat stress i det (ser ut att vara utan vattenskott, stora sårytor, illa lagda snitt och trädet har fått behålla naturlig kronform). Kanske måste det vara så här glest för att få sol på frukterna. I sig själv kan trädet annars ha mer och lite tätare gren- och bladmassa. Träd som man glesar ut starkt kan få lägre vitalitet och motståndskraft.

Att barkfallet uppstått kan ha flera orsaker; börjat som en mindre mekanisk skada, bli svårläkt pga fel sammansatt gödsling av odlingsplätt och gräsmatta, ett par vårar med stark sol och stark marktjäle.

Om det vore mitt träd skulle jag ha
- naturgödslat odlingsplätten och gräsmattan försiktigt i år
- givit trädet vatten 1 dags sprutning 1 g/veckan om sommaren blir torr
- tagit upp några fler områden i gräsmattan i rötternas närhet (i kronans dropplinje) och sått gröngödslingsväxter där
- låtit trädet behålla ved- och grönmassa genom att ej beskära eller endast beskära mycket lätt i ett par år
- satt bast i luftigt kring stammen för att skugga den och i sommarens slut kollat om kambiet börjat växa ut från sårets sidor
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon