MrNorth
Jag var på blomsterlandet och skulle köpa en koreansk pipranka... Kollade på bilden de har vid prislappen... Det stod koreansk pipranka

Aristolochia manchurensis

Det stod 7 st krukor på hyllan när odlaren oxå hade infolappar i. På bilden såg man den klassiska "pipblomman" som jag känner igen från min blombok under "koreansk pipranka"

MEN

Det latinska namnet på odlarens lapp är: Aristolochia maurophylla

Min fråga är... kan detta vara en och samma växt med olika namn? Jag blev totalförvirrad men köpte iaf två st "falska" koreaner. För plantan jag höll i min hand hade identiskt bladverk med alla bilder jag sett på KOREANSKA piprankor.

Om nu denna maurophylla är en annan art, vet nån varifrån den härstammar?
Kan någon bringa lite klarhet? Nån med ett grovare blomlexikon än mitt wink.gif

MVH
henrik
echo
jadu... jag vet inte, men Aristolochia macrophylla kallas iallafall kort och gott "Pipranka" på svenska... Jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad på Aristolochia manshuriensis och den "vanliga" piprankan, det enda jag fick fram när jag sökte på nätet handlade om att den koreanska piprankan tydligen är ruskigt giftig. Annars kan inte jag se någon större skillnad i utseende iallafall...
estet
eplanta

Här kan du läsa om k. pipranka jämförd med sin släkting...
Var faktiskt in på den här sidan för några timmar sedan för jag sneglar åt en koreansk pipranka själv.
smile.gif
MrNorth
Jaha du då blev jag lurad sad.gif Konstigt, jag trodde blomsterlandet hade koll...

Jag har inte lyckats leta upp varifrån den "vanliga" piprankan kommer ifrån? Kommer den måhända från asien den oxå?

MVH
Henrik
echo
Nope, vanlig pipranka kommer från östra nordamerika.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon