Full version: Ogräs på grusplan
ZaraP
Halloj!

Har en grusplan vid entrén som jag ofta rensar, men nu har jag tröttnat å undrar vad ni skulle använda för bekämpningsmedel? har ju mycket växter
däromkring å e inte så pigg på allehanda gifter... Vi ska hämta mer
grus snart... tar det nya lagret med grus knäcken på de små ogräsen eller bör jag fixa detta innan? unsure.gif

Zara
Kattgräs
Vill du vara riktigt, riktigt miljövänlig och bli av med ogräset så gäller väl bara grävning, iläggning av duk och endast stort grus? Eller asfaltering...

Ogräsättika är effektivt, men små ättiksdroppar är väl inte så värst hälsosamt för dig som ska stå där och spraya? Det är inte direkt bra att andas in, det luktar illa och i alla fall jag får huvudvärk av det. Stå inte i motvind, med andra ord.
ThomasJ
Jag tycker nog som "Kattgräs" att man skall göra det ordentligt från början, gräva upp, lägga dit en markduk (kraftig) och sedan på med gruset igen. Det borde i alla fall stoppa de djupväxande ogräsen.

Tänkte sedan att, finns det inte speciella brännare som man kan elda upp oönskade växter. På grus borde det ju inte vara någon fara att elden sprider sig, så att säga.. Men en växt kanske klarar sig från en brand, och överlever? unsure.gif

/Thomas
Gossen Ruda
Du har nog fått ett evighetsproblem. Gräs kan växa nästan överallt. Även om du lägger duk under så kan gräset säkert slå rot. Möjligen kan det hjälpa med att ha nån dm singel överst men då går det knappast att gå där. Annars kan du använda vilket bekämpningsmedel som helst, ättika, Roundup, brännare osv men räkna med att du får hålla på i det oändliga.
ZaraP
Goafton!
Åkejrå! Den jobbiga vägen alltså sad.gif rolleyes.gif

Vill man va fin får man lida pin... tycker det stämmer in
så bra med trädgården! laugh.gif Fint blir de ju, men inte utan
en massa jobb först!

Mvh Zara
MariaS
Har samma problem. Har testat det mesta, men det kommer alltid något nytt som slår rot.
Jag har ett lager fiberduk under mitt grus, så jag vet att ogräset kommer uppifrån mad.gif
Men ett litet tips kanske.
Jag lyckades bryta av skaftet på min kantspade för några år sedan. Då upptäckte jag att det lilla som fanns kvar räckte till för att hålla fast spadbladet. Sen kör jag ner spadbladet i gruset och för det framåt jäms med fiberduken. Detta luckrar upp gruset och det är lätt att skaka loss ogräset. Sen tar det ett bra tag innan gruset har satt sig så nytt ogräs kan ta sig.
Det brukar räcka att göra detta en gång om året.

MariaS
jocke
hej !
vet inte hur miljövänligt det är men man kan vattna med starkt salt vatten
köp tösalt el liknande på säck (det går åt endel !!) blanda i vattenkannan
och häll på . det underlättar om man tar bort det värsta först.
mvh jocke.
Åsa, mälardalen zon 2
Tyvärr kan ju salt ta död eller skada all växtlighet inte bara ogräset. Jag slår ett slag för hjulhackan den tycker jag underlättar när det gäller grusgångar.

http://www.svearedskap.nu/thermec.htm
Ralf
CITAT (ThomasJ @ 03-06-2004, 18:12)
Tänkte sedan att, finns det inte speciella brännare som man kan elda upp oönskade växter. På grus borde det ju inte vara någon fara att elden sprider sig, så att säga.. Men en växt kanske klarar sig från en brand, och överlever? unsure.gif

/Thomas

Med dessa "brännare skall man ej bränna ner ogräset. Då växer det bara upp ännu fortare. Man skall "torka" så att det blir som papper ungefär. Växten lever fortfarande och försöker då att återhämta sig. Efter som den inte har något grönt ovanför jorden som fungerar så dör den.

I princip samma sak är det med den vattenkokare som Fiskars säljer. Man ångkokar växtens del ovanför marken. Först får man gröna växtdelar som hänger längs med marken. Sedan får man vita växtdelar. Det tar lite tid men fungerar 100 procentigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon