Full version: Och rosfrågor...
echo
Japp, nu har min käre make gått och blivit rostokig också... först var det pionerna och nu även rosor. Jag har aldrig varit någon älskare av rosor, iallafall inte de moderna stela sorterna. (jag är gräsänka just nu, så det blir en hel del telefondiskussioner om växter, kan vara lite komplicerat ibland).

Så... för att han ska få sin ros och jag ska stå ut med den, vad ska vi då ha för något?? Balkong zon 4-5 i kruka. Vitt eller vaniljfärg helst... gärna ordentligt doftande... tyckte han nämnde nåt om nån honungsros? Jag blir bara förvirrad av alla miljontals olika sorter och hybrider och konstigheter i rosens värld, så h j ä l p mig!!
kerstin z5-6
Han kan ju kolla mitt rosalbum -Det som jag har borde klara terasslivet hos er smile.gif Honungsrosen växer ut er på en säsong smile.gif Man ska nog vara fakir för att ha den på terass smile.gif LOL
Jag säger bara Louis Bugnet i kruka eller på stam .. så läcker , har allt , doftar remonterar o kan finnas på stam -Syster -Therese B i rosa vet jag finns :)Louis finns i album
Annars JP Conell -en pärla som jag snart får hem -riktig snittros look på den , remonterar den med ...
Kanske en välisolerad kruka kunde klara Ilse Krohn superior .. men den är stooor
Alla vita -Champange färgade ..
echo
mm... det är just det... snittrosstilen är INTE min grej. Jag tycker ju egentligen inte om rosor... men man kanske lär sig. Remonterar? *känner sig korkad*
kerstin z5-6
Nämen då gillar du Louis B -Kolla in honom i album -gammeldags , doftar o blommar om hela tiden -remonterar smile.gif, inget snittros över honom inte ..
Rostokeri är en mognadsfråga bara LOL
Fenja
Här står det en del om olika rosor:Flora Linnea Rosor. På balkong kanske ni ska välja något som inte blir så stort...
Mvh
Fenja
ylet
Jag har en ljuvlig "souvenir de malmaison" på balkongen. Det är gammaldags, rosa, underbart doftande ros som är nätt i västen. Min är cirka 60 cm hög. Den blir inte mycket högre. Den går till zon 4 har jag för mig. Så ta bara tillräckligt stor kruka och skydda ordentligt till vintern. Så ska säkert både du och maken bli nöjda!
Lycka till,
Ylet
echo
Kollade upp lite bilder på "souvenir de malmaison"... den verkar faktiskt helt ok (för att vara ros ;-)) Så vi får väl se vad det blir... nästa säsong tror jag, har insett att vi har alldeles för mycket på gång, och dessutom ska vara bortresta halva sommarn!! wacko.gif Tack för alla råd...
kerstin z5-6
souvenir de malmaison är inte härdig på friland här o man får nog räkna en zon till uppåt om den ska vara i kruka sleep.gif
ylet
Jag vill bara kommentera Kerstins förståndiga och korrrekta inlägg!

Jag är en obotlig rosromantiker och kanske inte alltid tänker på vad som är härdigast i första hand.

MEN - min Souvenir inhandlades och krukplanterades i april för något år sedan och i juni samma år började den blomma och blommade sedan oavbrutet till oktober/november. Rosen kostade ca 100:-, jag tycker att det är rätt OK fast än den skulle frysa bort - då kan man ju alltid köpa en ny nästa år. (Min har dock stått fint i zon 1 i tre år utan någon form av vinterskydd...)

Sedan har ju alltid krukodling med vinterförvaring att göra... Använder man ytterlåda kring krukan, fyller med frigolit, trasmattor om och sedan ner med hela alltet i en stor plastsäck invid husväggen (kanske t o m lite skyddad från vind och nederbörd av balkongen ovanför??!) Då tror jag faktiskt man kan klara det mesta även i zon 4. Men men, annars finns ju alltid en massa fina härdiga Kanadarosor nuförtiden varav många ser gammaldags ut och doftar.

Som sagt - lycka till Echo, vilket rosprojekt du nu än satsar på!
/Ylet
ÅsaF
Köp en Peace ros. Den får jättestora och jättevackra blommor. Blommar länge och flera gånger under sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon