Full version: Tamatplantor
tilde72
Har satt frön av busktomat för ca 1½ månad sedan. Dessa har växt upp till 5-7 cm höjd men står därefter helt still i växten. Bytte till en modell större krukor med planteringsjord för tre veckor sedan. Tar ut dem på dagarna och in på kvällarna än så länge.
Men vad skall jag ta mig till med för att få dessa liv att växa???
Med vänlig hälsning
Tilde tilde@bostream.nu
Fenja
Varför lägger du in samma fråga på flera olika ställen?
Mvh
Fenja
gammelnalle
CITAT (Fenja @ 02-06-2004, 23:58)
Varför lägger du in samma fråga på flera olika ställen?
Mvh
Fenja

Olika plantor !!! ??? tongue.gif tongue.gif tongue.gif

Eller åså frågar Fenja för min räkning.... ?? Har samma problem med en DEL sorter.
Köpte bl.a. en sort som hette TAXI,,,,
nu vet jag varför den heter så:

Taxi, var god vänta...... biggrin.gif biggrin.gif
lolo
Tilde, hur stor kruka står din busktomat i nu? Tomater ska ha jättestora innerkrukor att växa i, med god dränering. Dessutom massvis med kraftig näring (gärna ko/hönsgödsel) konstant. Ett tips är att plantera tomatplantan i en 10-liters hink (typ "städ" eller "bär"), och göra hål i botten på den för dräneringen. Lecakulor är bra att ha i botten. Tomatplantan måste stå så ljust som möjligt och få mycket värme! Ett växthusliknande klimat är därför det bästa. /Ann-Louise
MRLINDELL
Är plantan liten kan en 9 cm kruka räcka långt ända tills plantan blir några decimeter hög. Krukan måste ha dränering, dvs överskottsvatten måste få rinna bort. Vattna inte varje dag för då händer det till slut inget med rotsystemet. Låt krukan torka ut lite, så att man ibland ser lite på plantan att den vill ha vatten. Vattna på igen och låt den stå.
Många vattnar ihjäl sina plantor. Har man 20-30% perlite i bland jorden blir allt enklare. Jag har haft vanlig blomjord med små leccaculor plus perlite och inte haft några problem med tillväxten. GÖDER inte plantorna heller innan de blir stora nog, det är också ett problem.
Råden i forumet är något destruktiva, alla tror att megagödning och megavatten är det allra viktigaste, men så är det inte.

När plantan skall skolas om till större kruka så tag bara av krukan och ställ klumpen som den är på botten på nästa kruka och fyll på med välkomposterad kossa på paket. Vattna men ingen gödning!! Gödning kan du börja med efter några veckor och jag använder bara lite BioBact en gång i veckan till mina stora (> 1 m) plantor.
Får snart min första tomat. Satte frön den 10 februari. Min enda fiende har varit frosten som tagit 4:a plantor av många många.
Nu är frostrisken i princip över så var försiktig med plantorna ute i solen, bara nån halvtimme i taget till de klarar av att vara ute. Det kan ta en dryg vecka.

Jag har planterat ut mina busktomater i 5L krukor. Alternativt är att ha två busktomater i en 13L foderhink. Alla andra tomater har 13L foder/murar-hinkar med dränering.

Rekommenderar att läsa på denna länk ...
http://www.tomatsidan.se/
lolo
MrLindell - tack för tipset om tomatsidan! Har lagt in den som favorit! Ett annat bra tips på gödsel ska vara nässelvatten, alltså från brännässlor. Är det nån som provat det? Jag beklagar om det från min sida uppfattats som att tomater ska ha jättemycket vatten, för det ska de INTE ha! tongue.gif Har själv planterat min körsbärstomat i en innerkruka (ca 8-10 liter) med fat och vattnat igenom plantan innan omplantering och sen även vattnat igenom den nya planteringen. Därför räknar jag själv med att avstå från att vattna tills nästa vecka, med viss koll självklart!/Ann-Louise
MRLINDELL
Mängden vatten beror ju på storleken på plantorna. Medan man driver upp plantor (småplantor) i mindre krukor skall man vara aktsam med skötseln.
Mina stora plantor får olika mycket vatten beroende på hur dagen varit. Är krukan torr (vitt i jorden) och det spruckit upp mellan jord och hink kan man vattna på igen. Nu när det varit varmt +30 grader ibland i växthuset har man fått vattna två skvättar per dag. Man skall försöka även om det är svårt att hålla jämn bevattning, jämn temperatur och lagom med rätt gödning när det behövs.
Det kan synas på tomaten hur den blivit skött, även på smaken. Det är mycket med det där om "tomater" jag ser själv att det nästan är omöjligt att hålla allt perfekt. Bara man är medveten om hur det borde vara så kan man i alla fall försöka rätta till de stora problemen. Värmen kan regleras lite med automatiska takluckor och ev. cirkulationsventilation om man har växthus, vattnet kan man hålla efter genom att hiva i ungefär lika mycket varje gång och lika till alla plantor av en sort, etc etc.
Man får trixa till det efter bästa förmåga.
solkatten
Jag fyllde plastflaskor med vatten och vände dom uppochner i hinken. Tryckte ner flaskhalsen i jorden och hade en vattenförsäkring om jag själv inte skulle hinna en varma dag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon