Är plantan liten kan en 9 cm kruka räcka långt ända tills plantan blir några decimeter hög. Krukan måste ha dränering, dvs överskottsvatten måste få rinna bort. Vattna inte varje dag för då händer det till slut inget med rotsystemet. Låt krukan torka ut lite, så att man ibland ser lite på plantan att den vill ha vatten. Vattna på igen och låt den stå.
Många vattnar ihjäl sina plantor. Har man 20-30% perlite i bland jorden blir allt enklare. Jag har haft vanlig blomjord med små leccaculor plus perlite och inte haft några problem med tillväxten. GÖDER inte plantorna heller innan de blir stora nog, det är också ett problem.
Råden i forumet är något destruktiva, alla tror att megagödning och megavatten är det allra viktigaste, men så är det inte.
När plantan skall skolas om till större kruka så tag bara av krukan och ställ klumpen som den är på botten på nästa kruka och fyll på med välkomposterad kossa på paket. Vattna men ingen gödning!! Gödning kan du börja med efter några veckor och jag använder bara lite BioBact en gång i veckan till mina stora (> 1 m) plantor.
Får snart min första tomat. Satte frön den 10 februari. Min enda fiende har varit frosten som tagit 4:a plantor av många många.
Nu är frostrisken i princip över så var försiktig med plantorna ute i solen, bara nån halvtimme i taget till de klarar av att vara ute. Det kan ta en dryg vecka.
Jag har planterat ut mina busktomater i 5L krukor. Alternativt är att ha två busktomater i en 13L foderhink. Alla andra tomater har 13L foder/murar-hinkar med dränering.
Rekommenderar att läsa på denna länk ...
http://www.tomatsidan.se/