Full version: Brudspirean....
mona_g
Jag klippte ned två av mina brudspireor helt efter blomning förra sommaren. Dom tog sig jättefint under sommaren och var jättefina i växt och bladverk. Nu är den ena så gles och så eländig, den andra är visserligen fin i växten men helt nerlusad istället, har kört hårt med såpvatten, det brukar funka ju.
Vågar jag klippa ned båda helt en gång till, eller är det bättre att vänta och se om de tar sig?
Åsa, mälardalen zon 2
Bladlössen gillar unga mjuka gröna skott som är lite lösare i vävnaderna.
Vissa år är det extra mycket löss. Här hos mig är det också mycket löss på flera växter men jag har byggt upp en population av naturliga finder p.g.a att jag inte sprutar med medel (ex. såpvatten, insektmedel från affären mm) som tar död på de naturliga fienderna, och mina lusiga växter är också fulla av nyckelpigor och nyckelpigeägg (har inte sett nyckelpigelarver än) så jag låter naturen sköta bekämpningen.

Låt spireorna sköta sig själva naturen fixar det där med skadedjur, träd och buskar brukar klara av ganska kraftiga angrepp av bladlöss. Spireor är inte någon känslig växt de brukar klara det mesta, de tål t.o.m total kalätning från spireabladstekeln.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon