Full version: Austinrosor?
Mia, zon 3
Hej på er alla!

Jag har drabbats av hopplös rosförälskelse....
Gammeldags rosor är favoriterna, och de finns ofta mycket info om, och man kan se dem "live" lite här & var. Men jag har ju dessutom fallit för David Austins skapelser.... Och där tycker jag att det är svårare.
Ni som har erfarenheter av Austinrosor kan väl dela med er lite? Favoriter, tips, hur de växer - allt ni kommer på!

Tack på förhand - kramar!
/Mia
Fenja
Austinrosor är en nyare typ av buskrosor som har de gammeldags rosornas vackra ofta kvarterade, fyrdelade form och goda doft kombinerad med moderna rosors remonterande förmåga. Någon enstaka sort blommar bara en gång. Blomningen börjar i slutet av juni för att sedan för flertalet på gå ända tills frosten kommer på hösten. Det är medelhöga buskrosor i läckra färger, växtsättet är buskigt.
Några exempel är:
Abraham Dardy - blommar i koppar/aprikos/gult, höjd 150 cm, zon 3
Constance Spry - (den första Austinrosen) klart rosa, 200 cm, zon 4
Graham Thomas - rent gul, 100-120 cm, zon 3
Gertrude Jekyll - rosa, med mörkare mitt, 100-120 cm, zon 3
Heritage - rosa mitt vitnar utåt kanterna, 120-150 cm, zon 4
Charles Austin - aprikos/gul, 150 cm, zon 3
Mary Rose - mörkrosa, 120 cm, zon 4

Mvh
Fenja
Kajsa
Har satt Leander i rabatten det är en zon 4 ros och det finns inte så många, men jag vet inte om den kommer att klara sig??? Så har jag planterat Golden Celebration i en stor kruka den ska jag övervintra i garaget. Så impulshandlade jag Othello på OBS av alla ställen, helt galet den är nergrävd men jag räknar med att den är stendöd nästa år.
Jag hoppas på Leander som verkar testad ett tag, men annars är det nog zon 1-3 rosor, tyvärr. Men det finns ju krukor biggrin.gif
kerstin z5-6
A Schopshire lad och kronprincessan margareta -båda i en underbar aprikos nyans med ljuvlig doft
Elihe
Har satt Eglantyne , en ubderbart doftande rosa ros med välfyllda blommor. har klarat vintern hos mig zon 2-3 bra, frös ned till hälften.
MVH smile.gif
kerstin z5-6
Tja härav mitt inlägg om rotäkta -fast det får man producera själv om man vill ha rotäkta Austinrosor ...
Elihe
Hej Igen!
Mina eglantynes fick klara sig utan täcknng, de skall klara sig till Zon 4.Nu börjar knopparna synas- Dock ganska tunga blommor som vill hänga med huvudet när det har regnat. Blommade ända fram till frosten i höstas
MVH
biggrin.gif
Mia, zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-06-2004, 22:09)
Tja härav mitt inlägg om rotäkta -fast det får man producera själv om man vill ha rotäkta Austinrosor ...

Har du testat? Är de lätta att ta sticklingar på? Jag föredrar också rotäkta rosor, om inte annat för att slippa alla vildskott....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon