Full version: Klätterväxt!
Elihe
Har ett gammalt jättefult garage i korrugerad plåt som jag skulle vilja trolla bort med klätterväxter. Det växer Ett gammalt surkörsbär framför o en rosentry, sydost läge zon 2-3. Kan vildvin klättra på plåt, tänkte på den sorten med sugkoppar.Har någon ett bra förslag
Soliga hälsningar
sad.gif
KURT
Oavsett vad man sätter för växt så tror jag att den behöver klätterhjälp, en plåtvägg är inte mycket att hugga tagi. Man behöver inte bygga spaljé (men man kan naturligtvis göra spaljé av tex armeringsnät), man kan dra trådar eller ev vajrar. Ett alternativ till klätterväxt är ju ett spaljérat fruktträd. Vill man ha "nyttig" klätterväxt så är ju björnbär ett alternativ.
Elihe
Hej igen!
Hur fäster man dessa trådar på ett plåtskjul? Har inte mycket snickerikunskap o har ingen gubbe till hjälpes.
MVH
wacko.gif
KURT
Nertill skulle man kunna fästa i stolpe som man slår ner i marken, upptill bör man har någon form av fäste (vad som hellst som sticker ut tillräckligt långt ut från väggen) som man skruvar i garaget, antingen i plåten eller bättre om det finns något fastare att skruva i vid taket.
Ewa L
En tanke: Blir inte plåten väldigt varm? Bränns inte eventuella klätterväxter om du bara har ex.vis armeringsmatta??
Elihe
Tack för era tips! tänkte prova nät som jag ska försöka fästa i takkanten (eternittak) o sen fästa i stolpe som slås ner i jorden . kanske gär det. Och ,jo det blir nog väldigt varmt för den stackars växten om den skulle klättra direkt på plåten. Jag har en vision om ett grönt garage med slingrande växter men sanningen kommer nog en bit därifrån. Den som lever får se.
Kram på er
wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon