Hejsan,
Är en entusiastisk nybliven balkongägare som nu försöker få till en blommande balkong. Har dock mer entusiasm än kunskap och vänder mig nu till er för lite tips.
Jag har länge gått och tittat på Kaprifolplantor och undrar nu om de fungerar att ha i en kruka på balkongen. Går det att övervintra kaprifolen? Någon speciell sort som passar extra bra för balkong?
Har en vägg som den kan klättra på. Min balkong är rätt så solig, lite blåsig ibland.
karinmaria
03-06-2004, 09:24
Hej mok!
För att kunna ge dig ett riktigt bra svar behövs lite ytterliga info. Var bor du? I Skåne eller Lappland?
Om du ska odla kaprifol på balkongen behöver du ett ganska stort odlingskärl (men det visste du säkert redan).
Välj en kaprifol som är mycket härdig eftersom rotsystemet blir väldigt utsatt på vintern i sin kruka. Fråga i plantskolan.
Jag har haft kaprifoler både på soliga och skuggiga balkonger. De växer så det knakar och virar in sig i räckena. Och blommar villigt! Jag bor i zon 1, men som karinmaria säger använd ett stort odlingskärl så går det säkert bra. Och bor du långt norrut så täck in ordentligt till vintern.
Lycka till,
Ylet
lavendel
07-06-2004, 13:01
Hej!
Tänkte också försöka mej på en kaprifol på balkongen....men vill vara säker på att att jag verkligen får en som doftar riktigt kaprifoligt!
Är det nån som vet vilken jag ska köpa då?
Lavendel
Vildkaprifolen doftar underbart!
Mvh
Fenja
lavendel
07-06-2004, 13:54
Hej Fenja!
Ska se om jag hittar nån sort som dom kallar vildkaprifol ...det kanske fanns... jag blev lite förvirrad av allla olika sorter...du vet inte möjligen det latinska namnet?
hälsningar Lavendel
Jag har till och med en länk till dig, där du kan läsa om den!!
VildkaprifolMvh
Fenja
lavendel
07-06-2004, 15:24
kopernikus
08-06-2004, 05:29
Jag har tagit ett skott av en kaprifol och tryckt ner i jorden.... Vattnar med ett rör som jag stuckit långt ner i jorden.
Kan det funka??
CITAT (kopernikus @ 08-06-2004, 06:29)
Jag har tagit ett skott av en kaprifol och tryckt ner i jorden.... Vattnar med ett rör som jag stuckit långt ner i jorden.
Kan det funka??
japp. det funkar. har gjort samma sak med en vildkaprifol och den växer så det knakar
lavendel
12-06-2004, 12:09
Hej!
Har köpt en kaprifol idag och nu undrar jag hur mycket utrymme den behöver...en kruka som är stor som en vanlig hink ungefär...är det för litet??
Har en större låda visserligen....fast där har jag sparat solrosor som fåglarna har planterat...går det att sätta den där?
Har för mej att solrosor suger ut jorden så jag kanske måste offra dom??
Har kaprifolen några speciella krav på jord??
Lavendel
Jag har två stora vildkaprifoler i frostsäkra lerkrukor som rymmer ca 13 liter jord var. Det har de stackarna stått i under många år och dessutom har jag böjd ned avläggare i krukorna så att jag nu inte får plats att toppdressa eller ens lägga på kogödsel.
De två kaprifolerna mår bäst av alla jag har (fast snart måste de ner i backen).
Kaprifoler kan växa i sandjord och jag tror det är bättre att sandblanda än att inte göra det om du använder köpt påsjord som bara innehåller 5% sand eller mindre.
Om du vill att den ska övervindra är det bra att använda lite mer isolerande krukmaterial än en plastkruka. Hos mig i zon 3 fungerar lerkrukorna som är av det lite tjockare slaget.
När det fanns plats i krukorna hade jag solrosor där också. Nu växer där prästkragar.
Har du dem på balkong kan du "starta om dem" om de efter några år förvedar och "stammar upp sig" på ett sätt du inte gillar. Böj ned en ranka som du skrapat lite med nageln på, sätt ned i jorden så att toppen på skottet sticker upp så rotar den sig. Några av de äldre rankorna kan du klippa ned (men inte de som sitter fast i avläggaren förstås) så skjuter en flerårig planta nya skott därifrån också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.