Ullet
Jag satte några busktomater, vinbärstomat men plantan är gigantisk! Hur i hela fridens dar skulle man få den ned i en ampel? Nu är den ca 1 m, buskig io yvig med många blommor iofs, men ska den verkligen bli så här stor? Ska jag ha blandat ihop den m Purple Calabash som tänkte sätta? Hur vet jag skillnaden innan det kommit nån frukt? Jisses säger jag bara, vilken växtkraft det är i dom, ojojoj....
Tesa
Busktomater blir stora och yviga...purple calabash blir inte det utan växer som vanliga tomater...fast långsammare....jag tycker att mina är jättetröga..
Busktomater är väl tänkta att odla på friland... unsure.gif eller har det ändrats sen jag odlade det för många år sen? wink.gif
Ullet
Här sätts inga tomater på friland. wink.gif wink.gif
De beskrivs (kanske de ska vara ampeltomater?)som lämpliga bl a i amplar men jag ville inte ha dom där, utan i kruka. Har massor m blommor.

Dom här är via så det räcker! *skrattar* Måste vara buskisar då-
Åsa, mälardalen zon 2
Vinbärstomat = impectas vildtomat (Lycopersicon/Solanum pimpinellifolium), de
blir jätteväxter som skjuter upp en massa långa ganska veka grenar, har man dem i växthus brukar man vara tvungen att klippa sig in i växthuset längre fram under säsongen ifall man inte håller efter dem från början. Bara för att en tomat har små frukter innebär det inte att växten blir liten. Tror inte denna typ av tomat är lämplig i ampel den passar bättre i en jättehink med de långa lianerna uppbundna till en vägg, ett träd el. dyl. (Eller på friland med uppbindningsmöjligheter.)
Emser
Vilka tomatsorter har ni satt då?
Ullet
Jag köpte via Rara Växter, men visst är det samma sort... Där stod det att den passade i ampel, o som du säger Åsa så skjuter den massor med grenar o är stora o yviga, det var därför jag undrade för det kändes konstigt. Sitter i hink o är uppbunden redan innan, det var bara kändes inte helt rätt att det var en busk/ampeltomat...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon