Oboen
Hur gör man med skördad bukett, hänger man den upp och ner i ett snöre utomhus i solen eller inomhus? Vill att den ska torka snabbt så kanske det kan bli midsommarsnaps med malörtssmak på så kort tid.
Nå'n som vet...?

MVH Oboen, mitt i hjärtat av Skåne zon 1:wacko:
Gurkan
Häng den mörkt och luftigt. Inte i solljus ! Det går att krydda med den färska örten också så det är ingen katastrof om den inte hinner torka.

Till en 70:s med vodka hade jag nog tagit ett par tre rejäla kvistar malört, en bit citronskal, några cm lång (skala med potatisskalare så att bara det gula kommer med) och två tsk vaniljsocker. Några anisfrön i kan också hjälpa till att ge en rundare och mer balanserad smak.

Låt det dra ett dygn, provsmaka. Om smaken är lagom filtera genom en tratt med bomull iproppat i pipen. Annars låt det stå en dag till.
Packa i bomullen ganska hårt, det ska inte rinna igenom utan bara droppa sakta för att få ut en helt kristallklar snapps.

Det finns lika många beskrecept som det finns folk som gör besk, sök på nätet, det finns mycket att hitta. Jag kan verkligen rekomendera lite citrusskal i.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon