hej på er!
först och främst så är ju dett aen guldgruva måste jag säga. maken till många kunniga människor på en och samma plats är ovärderlig för mig som är nybörjare.
nu till min fråga. jag har förälskat mig i klockmalva och har precis fått hem ett par fröer so jag skickat efter. nu är dom i jorden och jag har dom i ett miniväxthus vid ett söderfönster.
jag vattnar på småkrukorna flera gånger om dagen men dom torkar ju ut så gräsligt. blir det för mycket sol på fröerna? ska jag öppna vädringshålen på taket? hjälp mig och kom med tips och förslag på vad jag ska göra för att detta ska funka.
ha det!
/malvan veronica
Du måste vädra sådden någon timme varje dag, annars är risken för mögel och att fröerna ruttnar överhängande. Immar miniväxthuset igen är det för blött, du bör absolut öppna vädringshålen!
Ställ sådden i ett ljust men inte fullt så soligt och varmt fönster, sedan här de grott tar du av locket helt. De första bladen som tittar fram kallas hjärtblad, därefter kommer karaktärsbladen. När de fått sina första karaktärsblad måste du skola om dem i en större kruka, plantera dem då en och en.
Mvh
Fenja
tusen tack för ditt snabba och braiga svar- nu har jag flyttat fröerna och tagit av locket.
ska se om detta funkar nu då.
tack och kram!
/veroncia