Ewa smålänska höglandet
Man kanske inte kan ha luktärter två år i rad på samma plats?
På andra platser växter de som bara den, men inte där jag hade förra året och satt i år igen

/Ewa zon 4-5
Fenja
Man bör inte så samma gröda av något slag två år i rad på samma plats eftersom det lakar ur jorden. Genom att växla gröda förhindrar man en ensidig ur lakning. Men gödsla och vattna ordentligt så kanske luktärtorna som är på det "gamla" stället repar sig!
Mvh
Fenja
myskmadra
Fungerar inte luktärt som en fånggröda? huh.gif smile.gif
Ella
Vad är en fånggröda?
myskmadra
CITAT (Ella @ 03-06-2004, 23:12)
Vad är en fånggröda?

Aj, aj. Jag har använt fel benämning. Fånggröda kallas gröngödslingsväxter som sås på sensommaren efter skörd av tidiga grönsaker. Att odla dessa förhindrar att näringsrester (kväve bl a) läcker ut och förorenar vattendrag.

Vad jag egentligen undrade var om luktärten inte är "kvävefixerande" eftersom det är en baljväst. Baljväxter utvinner själva kväve ur luften. ohmy.gif rolleyes.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Ärtväxter tillför kväve men man bör ändå byta plats med jämna mellanrum med tanke på sjukdomar. Många sjukdomar går enbart på ett släkte eller en familj ex. vissa svampar och odlar man samma växtslag år efter år så förökas även sjukdomarna upp mer och mer för varje år.
Ella
Kvävefixeringen kände jag till men inte ordet. Tack för förklaringen, det är alltid lika trevligt att förstå hur saker ligger till smile.gif
Ewa smålänska höglandet
Jag sådde 23 st frö direkt på växtplatsen, för en månad sedan,men det är bara ett som har grott, därför min undran

/Ewa zon 4-5
Margaretha
Jag har satt mina luktärtor på samma plats för tredje året i följd. De har kommit upp nu och börjat söka sig mot nätet. Det var intressant att få veta varför de bör byta plats, men jag tror inte att det är så viktigt egentligen.
Min mamma odlade sina luktärtor med framgång i mer än 35 år på samma plats!
Ewa smålänska höglandet
Jag köpte en klematis i fredags och satte den där

/Ewa zon 4-5
anncharlotte
Mina luktärter kommer alldeles av sej själv för 3 året nu (jag flyttade in för tre år sen alltså och har inte satt dom själv) jag trodde dom var fleråriga och tänkte fortsätta dyka upp varje år. Eller det kanske finns olika sorter ?
Jag vet inte så mycket, är himla glad att jag hittade denna sidan där man kan fråga om allt.
Enda problemet är väl att när man läst lite så inser man ännu mer hur lite man kan. smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (anncharlotte @ 07-06-2004, 12:25)
Mina luktärter kommer alldeles av sej själv för 3 året nu (jag flyttade in för tre år sen alltså och har inte satt dom själv) jag trodde dom var fleråriga och tänkte fortsätta dyka upp varje år. Eller det kanske finns olika sorter ?
Jag vet inte så mycket, är himla glad att jag hittade denna sidan där man kan fråga om allt.
Enda problemet är väl att när man läst lite så inser man ännu mer hur lite man kan. smile.gif

Om "luktärterna" inte doftar är det nog rosenvial du har i trädgården den är flerårig och ser ut som luktärter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon