Full version: Gurkor igen
landfors
En av mina gurkplantor (Athene) vissnar ner. Vad är fel? Jag odlar (nybörjare) i bäddar i ett växthus av isolerplast med frostvakt och automatisk vädring. Plantan planterades ut för två veckor sedan och hade kommit igång att växa fint. Igår slokade den och verkar inte hämta sig. Kompisarna (som alla är lite mindre) verkar må bra. Jag har tittat noga och jag ka inte hitta några angrepp men en liten "spricka" längs med stammen närmast jorden. Kan det vara felet och vad har jag då gjort för fel? Jag vill givetvis försöka undvika att de andra plantorna drababs på samma sätt?

För mycket vatten? Hur mycket vatten behöver dem egentligen? Jag vattnar varje dag med vatten som fått stå och bli jummet.
TeliaNet
kommer i håg när jag odla de gurka sist, det var i en balkonglåda.
de stog i direkt sol mellan 8 och 13.
vatten behövde de i ofantliga mängder.
blev mycket gurka.
Rosalill
Hej
Skulle tro att du har vattnat lite för mycket nära stammen
med röta som följd
Gurkor är känsliga för vatten just där när de är unga plantor
Eftersom du odlar i bädd kan jag ge ett tips att lägga lite sand runt
"fötterna" på varje planta och försöka vattna runt dom i en circel som ett O

Viktigt är också att att du försöker att vattna vid ungefär samma tid varje dag, typ morgon eller tidig förmiddag, före ca kl 11
Ett stort fel många odlare gör är att vattna efter kl 17 eller senare på kvällen
Effekten blir då att mycket fukt stannar kvar i växthuset under natten
vilket gurkan inte mår bra av
Ljummet vatten är kanon för plantorna, ha gärna någon stor spann
stående med vatten i dygnet runt, funkar toppen som värmehållare på
natten också och är jättebra för luftfuktigheten i vhuset

Du får prova dej fram med vattningen
Mina gurkor dricker ca 4 l per dygn och planta men då täckodlar jag
med gräsklipp vilket håller kvar mer vatten i jorden smile.gif

Undrar bara hur många gurkplantor du har biggrin.gif ???

3 - 4 st brukar räcka för en familj på 6 personer och halva släkten

Härligt eller hur ?!
blink.gif biggrin.gif wink.gif
landfors
Jag har 6 plantor som verkar ta sig. Jag hoppas verkligen att det blir en fin skörd för hela famljen älskar gurkor. Mina barn köper gurka och äter rakt av då och då som en frukt så drömmen är att kunna få många fina, GODA gurkor. Växthuset är på nästan 11 kvm och längs ena sidan står gurkorna på rad. På andra sidan står lika många tomatplantor ocd de växer så det knakar på bredden och har fin fina blommor.

Jag bytte ut den första plantan med sprucken stam i helgen. Den verkade inte på något sätt rutten. Stammen var forfranade grön och såg frisk ut med undantag av sprickan och slokande blad. En odlar vän tror att det kan ha varit för stor skillnad i temperatur mellan dag och natt...

Jag brukar vattna vid lunch-tid varja dag och fyller då upp nytt vatten som får stå till nästa dag. Jag försöker vattnat runt om som du skrev men jag ska komplettera med sand...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon