Full version: Klematis Piilu
Flinga
Jag köpte två klematis Piilu i helgen.
Dessa planterade jag i varsin kruka och i krukorna satte jag också ner spaljéer. Tanken är att detta ska bli ett insynsskydd på vår balkong.

Problem nr 1 är att jag köpte klematisen utan att egentligen veta vad jag gav mig in på. Det är första gången någonsin med odling och växter för min del. Det jag undrar är vad man gör av klematisen på vintern? Vissnar den ner? Klipper jag ner den? Ska den packas in? Kan den stå kvar ute? Jag vet verkligen ingenting. Jag vet att jag bor i skåne *s* och har en balkong med eftermiddags- och kvälls sol :)

Jag köpte nog för små krukor också och spaljén tycker jag blev ful så då kommer vi till problem nr 2. Om man ska plantera om en klematis hur sjutton gör man då - om man inte ska klippa ner den? Den har ju redan hunnit snirkla sig runt spaljén, så att försöka plantera om och byta spaljén verkar ju aningens klurigt. Eller är det bara jag som inte begriper nått...

Vore tacksam för svar iaf :)
Fenja
Hej Flinga och välkommen hit!
Nu kan jag inte svara så bra på dina frågor, men om du gör en sökning här på forumet på Klematis tror jag att du hittar massor med information. Sök också på Odla.nu - första sidan, där finns ofta bra artiklar med mycket information. Sök via www.google.se så hittar du säkert information om just den sorten du köpte. Återkom sedan gärna igen om det fortfarande är något du undrar över!
Jag tror inte att det är några problem att plantera om dina klematis, lirka försiktigt bort dem från spaljen och sätt i stora krukor, ju större desto bättre. Glöm inte att klematis lätt ruttnar om de får det för fuktigt runt "halsarna", därför ska du lägga ren sand (1,5-2 dm) runt dessa överst i krukan. Angående vinterförvaring vet jag att det står massor om i forumet!
Lycka till!
Fenja
Flinga
Okej, tack för sitt svar!
Ska försöka hitta lite mer info här inne. Tyckte inte jag hittade något om just den sorten jag köpt, men det kanske är ganska lika över lag...

Tack iaf! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon