Katti med torpet
Jag har nu äntligen fått upp grästaket på vårt pumphus, det blev sååå fint!
Problemet är bara att det verkar ha följt med ett myrbo i gräset.
Det vanliga rådet brukar ju vara att störa dem så de flyttar men det lär inte funka i det här fallet, tror inte att de törs hoppa 1,7 m ner till marken även om de vill.
Återstår alltså att döda dem?
Hur då ? Myrr? Har läst att ni skriver om några slags myraskar, är de dödande?
KURT
Om de inte finner mat där (andra insekter) så kommer de att flytta därifrån av sig självt och de lär framförallt inte döda gräset.
Katti med torpet
Att de tänker flytta därifrån för att de inte hittar någon mat, låter ju bra men varför skulle de hitta mindre mat där än i gräsmattan på marken? Det handlar ändå om 15kvm 10-15 cm djup grässvål, där borde det väl finnas en hel de myrgott?

Och om de nu ändå vill flytta så tror du att de lyckas ta sig ner från taket (170 cm lodrätt vägg med takutsprång och klibbig tjära), och det utan att bosätta sig någonannanstans i byggnaden på vägen? Låter ju bra det också men jag är inte helt övertygad wacko.gif

Ang den ev. skadan de gör:
Jag trodde att myror underminerade rotsystemet med gångar så att det blir för tort, och torka är (även utan myror) det största problemet jag har med mitt grästak...
Övertyga mig är du snäll tongue.gif
Gossen Ruda
Åtgärden beror lite på vad det är för myror. Men vad jag kommer ihåg så klarar dom flesta myror inte frost så efter vintern är problemet nog löst. Ett tak blir nog genomfruset. Att klättra ner från taket är nog inga större problem för dom annars. Blir taket för torrt så vattna ordentligt, då brukar myrorna flytta också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon