Full version: Hoya lasiantha
Rossi
För ungefär ett år sedan köpte jag en Hoya lasiantha och den har blommat så villigt nu i flera månader. Jag har lagt ut den i mitt album så den som vill kan gå in och titta på två bilder.

Den ser nästan monstruös ut så där i närbild!

Vet någon hur man tar skott från just en Hoya lasiantha? Den är ju lite olik andra hoyor tycker jag. Det lustiga är att när den väl har blommat över och alla blommorna har trillat av blomstängeln så bildas NYA blommor på samma överblommade blomstängel! Helt otroligt!
maimiti
Enligt min erfarenhet kan lasianthan vara lite kinkig att rota. Vitmossa med undervärme är mitt förslag (det är så jag gör) eller vitmossa och plastpåse över. Låt inte mossan torka ut innan skottet är rotat.

Att blomma flera gånger från samma stängel är ganska karaktärisktiskt för hoyor. Lasianthan kan dock vara extremt blomvillig och knopparna står nästan i kö för att blomma.

biggrin.gif rolleyes.gif tongue.gif smile.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon