Full version: slanggurka i kruka
lena:-)
Jag har ett flertal år odlat slanggurka i kruka med framgång. En sommar så kunde både vi och marsvinen frossa i egenodlad gurka. Sist åren har skörden inte blivit riktigt bra, vet inte vad det beror på. Har inte kollat upp vad man skall gödsla med, utan bara slängt till lite grönsaksgödsel nu och då. Nu skulle en väninna ge sig på gurkodling och gick iväg till gardencentret. Nej sa dom, -gurka går inte att odla i kruka Du måste ha växthus. ...förvånat ringde väninnan mig och kollade: -visst va det slanggurka du hade ?
Hur är det med er andra gurkodlare, har ni provat i kruka?
Hur bör man gödsla gurka?

"mot bättre vetande"
( nu har jag lärt mig att lägga in färger :-) )
ThomasJ
Jag har 4st gurkplantor som står i varsin 10-12liters hink. Och det verkar funka mycket bra.

Jag lade ett lager med lecakulor i botten, sedan ett (rejält) lager med kogödsel och högst upp planteringsjord. Och det växer så det knakar, börjar närma sig 1.50-1.70m höga nu. Har en takhöjd på ca 2.20 så snart får det vara stopp. smile.gif

Nu står dessa i ett växthus, men om man kan ha dem utomhus får gärna någon annan svara på. smile.gif

/Thomas -
Mina står alltså utomhus, jag har en jättekruka som jag har tre gurkplantor i, och nog är det gott och väl över tio liter till varje.
Så har jag gjort ett flertal år som sagt och det har fungerat. Varmt och soligt läge såklart. Jag har blandat planteringsjord med kogödsel i påse.
Plantorna brukar bli i min höjd ca 160 cm. Eftersom jag inte gillar att förså så köper jag plantor. Kanske beror på vilken sorts gurka jag köpt. NU vet jag bara att det är slanggurka som jag har. Det stod inte ett ord om sorten i butiken. Finns det bättre och sämre möjligtvis, eller är det bara en "smaksak" ?
ThomasJ
De jag odlat är "den långa" varianten. smile.gif
Just på den stod det att man skulle ha dem i växthus. Men det kanske skulle funka även utomhus.

Men visst finns det väl även frilandsgurka? Det kanske är sådana du har köpt varje år, men det din vän skulle köpa var varianten för växthus..

Men att det går att odla i kruka är ju vi båda väl erfarna med.. smile.gif Så där har "gardencentret" fel anser jag. wink.gif

/Thomas
Fenja
Jag odlade Bröderna Nelsons Cucumus sativus L.´Long Green Ridge´på friland i fjol, de kröp omkring och höll undan ogräs och både kaninerna och vi hade gurka så det räckte och blev över!
Mvh
Fenja
ThomasJ
Den sorten jag odlar nu är Bröderna Nelsons Växthusgurka 'Euphya' F1.

/Thomas
Eva i Västerås
Jag hade kinesisk slanggurka i en rabatt mot garagets södervägg ifjol.
Xin Tai från Runåbergs.
Friska stora plantor och mängder av VÄRLDENS godaste gurkor!
Rejält taggiga iofs, så dom måste alltid skalas.
Odlade direkt i jorden, alltså. Man kan nog prova i stora krukor också.
Grannfrun fick en planta till sitt växthus, men den blev ungefär som utomhus.
Jag tog frön också, men dom grodde inte alls, troligen omogna, så jag fick köpa frön i år också. Dom är dyra! 4kr/styck (20kr för en påse med 5 frön)
Oj , jag k änner mig alldeles förvirrad wacko.gif , nu skulle jag vilja börja om med allt..önskar att jag hittat detta forum i januari, varit mer strukturerad, tänkt mer än gurka och ruccola, tänkt Xin Tai från Runåbergs. Vet ju inte ens vad Runåbergs är. Skrattar lite åt mig själv laugh.gif , så typiskt mig med mitt ostrukturerade sätt att handskas med tillvaron, nånstans mitt i detta vill jag ha ordning och planerande.
Varför inte börja i trädgårdslandet????. rolleyes.gif , fast jag får väl vänta tills nästa år med det. Men hur i sjutton skall jag nästa år veta vad jag skall peta ner i jorden blink.gif För ni anteckningar? har ni fröminne?
...nä jag slår slikt spörjande tankar bort , går att ordna och pyssla, går att vattna min gurka !
Förresten odla kinesisk gurka i Västerås? biggrin.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Runåbergs är en fröfirma som säljer en massa kul grönsaksfröer. De är nog också en av de få fröfirmor som provodlar sitt sortiment + de testar grobarheten innan de packar fröerna. (själv fick jag vänta ett bra tag på några fröer i år p.g.a att partiet de fick hade alldeles för dålig grobarhet så de var tvugna att skaffa nya fröer).
De har även en mycket bra frökatalog som ger utförliga odlingsråd vid varje gröda. Katalogen har dock inga glassiga bilder.

Tips: Runåbergs har några bra recepthäften.

http://www.runabergsfroer.se/html/index.htm
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon