Full version: dahlior
marie i Tierp

en av dom bättre ur 2002 frösådd.
Fialotta
Vilken fin bild...med
vattendropparna...dessutom en
läcker färg...oj nu längtar jag igen unsure.gif

Eva i Skåne
Så vacker den är Marie. Jag har "lånat" bilden till skrivbordsunderlägg smile.gif

----------------------
Vem vill förklara skillnaderna mellan sommardahlior och "vanliga" dahlior för mig? Sommardahlior för mig köper man bland sommarplantor och de blir ca 30 cm höga och kastas efter frosten. Jag har inte köpt eftersom jag har gott om olika knöldahlior. Bildar sommardahlior också knölar som man kan ta vara på så det egentligen är en och samma art? Kan man ta frön från stora dahlior och få fram fler plantor? wink.gif blink.gif wacko.gif
marie i Tierp
Tyvärr så har jag ingen bra förklaring åt dig. I princip är det ingen skillnad på mina höga o s.k. sommardahlior. Fröer från mina plantor är dock inte frökonstanta det kanske man kan få om man köper en påse frö till sommardahlior. Tycker man om dahlior men inte gillar att gräva upp knölarna på hösten så ska man satsa på att fröså dom. Dom börjar blomma lite tidigare än knölarna. Sådden är mycket enkel,som att så tagetes ungefär.
marie i Tierp
så här såg det ut bland mina dahlior i somras.
Berith
Jag kommer ihåg dej från gamla forumet, med alla härliga daliabilder. Nåt att bli grön av! Det låter så himla lätt, bara att göra lite si och lite så, så blir det ett hav av dalior. rolleyes.gif wink.gif blink.gif
marie i Tierp
det är precis så enkelt som jag beskriver. Att ingen kommit på det tidigare är obegripligt.....
Berith
Jag var över till albumet i alltomtradgard.se
och njöt av alla härliga bilder på dina dalior.
Helt fantastiska blommor du får fram!
Eva i Skåne
Marie. Jag måste fråga igen. unsure.gif
Är dina höga dahlior knölar du tar tillvara eller kan man fröså dem också?
Bildas det knölar av frösådda sommardahlior?
marie i Tierp
alla dahliorna på bilderna är frösådda och bildar knölar som man kan spara om man vill. Men jag som sår många plantor spar bara det bästa över vintern. Sommardahliorna brukar också bilda knölar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon