marie i Tierp
25-01-2003, 02:41

en av dom bättre ur 2002 frösådd.
Fialotta
25-01-2003, 14:09
Vilken fin bild...med
vattendropparna...dessutom en
läcker färg...oj nu längtar jag igen
Eva i Skåne
25-01-2003, 15:33
Så vacker den är Marie. Jag har "lånat" bilden till skrivbordsunderlägg
----------------------
Vem vill förklara skillnaderna mellan sommardahlior och "vanliga" dahlior för mig? Sommardahlior för mig köper man bland sommarplantor och de blir ca 30 cm höga och kastas efter frosten. Jag har inte köpt eftersom jag har gott om olika knöldahlior. Bildar sommardahlior också knölar som man kan ta vara på så det egentligen är en och samma art? Kan man ta frön från stora dahlior och få fram fler plantor?
marie i Tierp
25-01-2003, 16:04
Tyvärr så har jag ingen bra förklaring åt dig. I princip är det ingen skillnad på mina höga o s.k. sommardahlior. Fröer från mina plantor är dock inte frökonstanta det kanske man kan få om man köper en påse frö till sommardahlior. Tycker man om dahlior men inte gillar att gräva upp knölarna på hösten så ska man satsa på att fröså dom. Dom börjar blomma lite tidigare än knölarna. Sådden är mycket enkel,som att så tagetes ungefär.
marie i Tierp
25-01-2003, 16:08
så här såg det ut bland mina dahlior i somras.
marie i Tierp
26-01-2003, 09:13
det är precis så enkelt som jag beskriver. Att ingen kommit på det tidigare är obegripligt.....
Jag var över till albumet i alltomtradgard.se
och njöt av alla härliga bilder på dina dalior.
Helt fantastiska blommor du får fram!
Eva i Skåne
27-01-2003, 21:19
Marie. Jag måste fråga igen.
Är dina höga dahlior knölar du tar tillvara eller kan man fröså dem också?
Bildas det knölar av frösådda sommardahlior?
marie i Tierp
27-01-2003, 22:13
alla dahliorna på bilderna är frösådda och bildar knölar som man kan spara om man vill. Men jag som sår många plantor spar bara det bästa över vintern. Sommardahliorna brukar också bilda knölar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.