Full version: potatis
ove
hej jo i på vår kolåni så har jag sat potatis. men min potatisblast är minst av alla det va den föra året med. vad bero det på? och en fråga till hur får man mer näring i jorden? den va någån som nemnde om mk3 tro jag e det bra? wub.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Man fixar till jorden + näringen genom att gräva ner gödsel (ex. häst, ko) innan man planterar eller mylla ner runt plantorna nu när de redan är satta. För kraftigt med gödning ska det dock inte vara till potatis för mycket kväve ger vattnig potatis.

mk3 ? kan det vara NPK som menas det är konstgödsling(ex. blåkorn) och ger växterna en snabb fix men det förbättrar inte jordstrukturen och mikrolivet i marken.

Glöm inte byta plats på potatisen varje år också om du har möjlighet, även potatisnematoder kan ju göra så att potatisen växer dåligt.
Näcken
Har du redan satt potatisen kan du förbättra med konstgösel av något slag.
littlegem
Åsa svarar klok.

NPK låter inte särskilt bra.

När potatis växer klent beror det oftare på jordstrukturen än på tillgången på näring. Har du dålig jordstruktur kan du faktiskt lösa det genom att införskaffa planteringsjord eller torv. När du kupar blandar du upp den befintliga jorden med torv och planteringsjord.

Det är inte helt fel att lägga på lite kompost eller en del blodmjöl (som är klart bätte än NPK ur många aspekter) men för höga kvävegivor ger mycket blast (som får en tydlig blågrön ton) medan knölar bildas sent och får en sämre smak.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon