|
Full version: Vadå troll?
birgitek
03-06-2004, 19:47
Förstår inte riktigt. Troll är det nån som inte är "mainstream". Finns det vissa godkända tänkesätt på "odla-forumet"? Vem bestämmer isåfall vad som är OK att tycka? Tycker lite synd om dom som alltid måste tycka "rätt" och alltid vara "politiskt korrekta" Nej mer "troll" gör allt roligare och mer givande Birgit Ek
ThomasJ
03-06-2004, 19:59
Birgit, ett troll är en person som vars enda uppgift är att få igång debatter som vars syfte är att splittra forumet i två eller fler läger. För och emot tex. Eller att säga något som gör att ett stort antal personer svara på kort tid.
Tex. Att jag skulle starta en tråd, här på odla.nu, där jag skriver att jag tycker att alla kollonilotter borde asfalteras till parkeringar. Eller att skriva att man borde sluta att sända trädgårdsprogram på tvn.
Inget av dessa två inlägg skulle tas emot särskilt bra här på odla.nu, utan skulle starta en flod av inlägg om att det visst skulle vara trädgårdsprogram på tv och att det visst måste få finnas kollonilotter osv.
Sedan skulle trollet sitta still på sin sida, och möjligen lägga in inlägg när han/hon tycker att diskusionen avstannar, då kommer ett nytt inlägg, som sätter fyr igen.
Det handlar alltså inte om att tycka rätt. Utan att "följa" forumets intentioner. På ett trädgårdsforum diskuterar man mestadels trädgårdsfrågor. (Har inget emot att man under Småprat, tar upp andra frågor, det var inte det jag menade.) Så gärna livliga debatter där folk har olika åsikter, det främjar, men det är inte vad ett troll gör. De bara förstör.
/Thomas
Vill minnas att det inte för allt för länge sedan skrevs en tråd om boogeys, det är en tanke som föresvävat mig i alla fall. Att någon skaffar sig ett "alterego" som kan ge uttryck åt sådant som den ursprunglige medlemmen inte riktigt vill, vågar, kan stå för eller så... Bara en tanke. Mvh Fenja
ThomasJ
03-06-2004, 20:08
CITAT (Fenja @ 03-06-2004, 21:03) Vill minnas att det inte för allt för länge sedan skrevs en tråd om boogeys, det är en tanke som föresvävat mig i alla fall. Att någon skaffar sig ett "alterego" som kan ge uttryck åt sådant som den ursprunglige medlemmen inte riktigt vill, vågar, kan stå för eller så... Bara en tanke. Mvh Fenja Helt rätt, det är också en sorts troll. Man startar en tråd under sitt vanliga namn, och sedan loggar man in under andra namn för att på så sätt stärka sitt ställningstagande. Det är också väldigt vanligt. /Thomas
"Don’t feed The Trolls" säger man i USA
birgitek
03-06-2004, 20:18
Förstår fortfarande inte riktigt. Är det helt fel att provocera för att få igång en debatt? Birgit Ek, som f.ö är mitt namn, ingen psedomym.
nej det är väl ej helt fel, jag gjorde själv ett sån inlägg i vintras i lite raljerande ton. Bara på skoj, men oj vad vi pratade. Jag o några odla-kamrater här hade inte så mkt att göra så då skrev jag denna grej. Poängen med Troll är att dom aldrig ger sig. Man kan oxå ha ett trollbeteende utan att man tänker på det, man kan skriva inlägg utan att läsa ordentligt och utan att tänka efter vad man skriver. Då är det bättre att man lägger av att skriva. Vi hade en sån tråd för ett tag sedan. Efter ett tag så kände jag att det jag skrev vändes emot mig o det var meningslöst att skriva mera.
ThomasJ
03-06-2004, 20:29
CITAT (birgitek @ 03-06-2004, 21:18) Förstår fortfarande inte riktigt. Är det helt fel att provocera för att få igång en debatt? Birgit Ek, som f.ö är mitt namn, ingen psedomym. Nej, det är inte fel att provocera. Vill du göra det så är det ju fritt fram. Ingen kommer stoppa dig, men det lär garanterat komma mothugg. Sedan kan man ju undra om det här är ett forum där man skall behöva läsa framprovocerade debatter, det finns en uppsjö av andra forum för just de sakerna. Men visst, starta trådar om diverse kontroversiella trädgårdsfrågor, så kommer detta forum koka rätt snart, och massa folk bli ledsna och i slutändan lämna forumet för gott. Jag tycker det är fel väg att gå.. Har sett det i allt för många andra forum. Edit: Det Ralf skrev ovan, var ungefär det jag ville få fram också.  /Thomas
Exempel på tråd som ballade urborgelig politiker lade förslag, skribent anklagar sossarna... Inlägg nr 11 är väl det "bästa". (Jag håller på att rita stentrappa pch har inte tid med detta.... )
Birgitek, jag håller med dig om att provokation emellanåt är ett lysande sätt att närma sig ett problem. Ibland är det upplysande, intelligent och underhållande att delta i dessa debatter. Jag tror också att ett ytterst fåtal medlemmar skulle kunna tänka sig att styra i vad som är "rumsrent" att tycka, säga, påstå, mena etc. Men när det blir till ett självändamål som inte leder någonstans eller ger de medverkande något, utom att folk blir förbannade, så känns det lite meningslöst. Även om jag inte delar uppfattningen, så gör det mig ledsen när några av de vänner jag fått här antyder att det inte är roligt längre på grund av allt tjafs. Jag tycker att Odla.nu är det mest givande forum jag varit på och vill gärna att det fortsätter att vara det! Mvh Fenja
Vad som skiljer ett Troll från en som vill skapa debatt om ett ämne är att Trollet i princip inte bryr sig om det som debatteras utan bara vill jävlas.
Förhoppningsvis är en seriös debattör intresserad av ämnet, även om det kan hetta till i dessa diskussioner också.
/Mimmi
EXAKT så, Mimmi!! Mvh Fenja
Prexis!! Jag lägger aldrig ett inlägg så fort jag anar eller misstänker ett troll!!
Inget fel att uttycka motsatta åsikter om man står för dem och det verkligen speglar det man tycker! Men att bara slänga in en brandfackla...
Det finns flera bra länkar om Forum-troll. Här är en på engelska: http://members.aol.com/intwg/trolls.htmDet finns också nån svensk länk, när/omjag finner den, så klistar jag in den också. kramisar/amaira
CITAT (Fenja @ 03-06-2004, 22:05) Birgitek, jag håller med dig om att provokation emellanåt är ett lysande sätt att närma sig ett problem. Ibland är det upplysande, intelligent och underhållande att delta i dessa debatter. Jag tror också att ett ytterst fåtal medlemmar skulle kunna tänka sig att styra i vad som är "rumsrent" att tycka, säga, påstå, mena etc. Men när det blir till ett självändamål som inte leder någonstans eller ger de medverkande något, utom att folk blir förbannade, så känns det lite meningslöst. Även om jag inte delar uppfattningen, så gör det mig ledsen när några av de vänner jag fått här antyder att det inte är roligt längre på grund av allt tjafs. Jag tycker att Odla.nu är det mest givande forum jag varit på och vill gärna att det fortsätter att vara det! Mvh Fenja instämmer helt med dej hur förbannad jag än blir, skulle jag aldrig skriva ett inlägg i någon debatt som ägnar sig åt personliga påhopp det är inte bara tråkigt att läsa, utan skrämmer även bort nya medlemmar. att ha skilda åsikter ja det köper jag, men att inte inse att andra tycker anorlunda utan att racka ner på någon och hävda sin rätt, det anser jag är fel  diskutera gärna men håll en god ton, då debatörerna oftast är goda vänner som delar med sig av sina erfarenheter.
Och här en en bra förklaring på svenska, vad som menas med internettroll: http://sv.wikipedia.org/wiki/Internettroll
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|