Elisabet
03-06-2004, 19:50
önskar veta hur giftig tidlösan är och på vilket sätt. Finns det ngn sida där giftiga växter finns representerade???
MRLINDELL
03-06-2004, 20:53
Eftersom rådjuren kan se skillnad på en krokus och en tidlösa måste den vara rätt "ont-magen" giftig.
När jag såg gröna rum och fick se den enda gula tidlösan som finns vill man förstås ha just den.
Annars kan man lika gärna använda krokus, man får ha lupp och räkna ståndare för att skilja dem åt.
Christoffer
03-06-2004, 21:30
I min bok "Farligt ofarligt?" som Giftinformationcentralen har gett ut
står det att hela växten är farlig, speciellt frön, lök och blommor.
Innehåller ett cellgift.
Symtomen är ofta fördröjda flera timmar...
Brännande känsla i mun och svalg, törst, svåra kräkningar, magsmärtor, ofta med blodig diarre´, cirkulations-, andnings- och njurpåverkan.
Men doseringen, det vet jag inte.
Giftinformationen har en sida någonstans på nätet som tar upp
en mängd giftiga växter.
Kattgräs
04-06-2004, 17:47
Här finns Giftinformationscentralen på Nätet:
http://www.giftinformation.apoteket.se/Längst ner i listan till vänster finns en länk till giftiga växter. Genom ett till länkklick kommer man hit, till själva listan:
http://www.giftinformation.apoteket.se/vax...nyvaxtlista.htm
Mia, zon 3
07-06-2004, 12:01
Apropå Giftinformationscentralen och tidlösa..... Jag satt och tittade i deras lista, och såg då att deras råd om hut man skiljer tidlösa från krokus var att tidlösor blommar på hösten och krokus på våren. Det var ju inte helt tillräckligt, tyckte jag, eftersom det absolut inte stämmer helt. Så jag skickade ett mail till dem, och påpekade detta, med tipset att man bör räkna ståndarna istället. Fick ett MYCKET snorkigt svar tillbaka, att "Jo, vi har också sett på Gröna Rum"... fattade ingenting, tills jag såg reprisen av det avsnittet, som råkade handla om tidlösor.... Men FÖRLÅT mig då!!!! Dessutom svarade de att de skulle "se över om det behövdes ändras i texten", det är väl klart som f-n att det behövs! Om jag som småbarnsmamma letar i deras lista för att ungen har ätit något så vill jag ju ha 100%-ig info.....
MRLINDELL
07-06-2004, 12:19
Tidlösan är mycket giftig och kan blomma på våren också, så det så .. här blommar tidlösor både vår och höst.
Man skiljer dem åt genom att räkna ståndarna, tidlösan har 6 st ståndare, krokusen har typ 3 st ståndare, färre i alla fall. Det finns sorter som inte går att skilja från krokusen på annat sätt än genom att räkna ståndare, en lömsk liten växt på det sättet. Den ena helt ogiftig och nästan ätbar, den andra helt giftig och nästan i giftigaste laget för att ha i en trädgård.
Tidlösa innehåller den giftiga alkaloiden colchicin som ger kromosomtalsförändringar.
Elisabet
14-06-2004, 23:48
tack.. har läst en del och tar väl och gör mig av med den sista plantan . Sparade en och gan bort de andra för några veckor sedan..
den jag har blommar på hösten med en stor lila blomma.
Vill ngn ha ??????
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.