Katti med torpet
Jag tänkte bygga ihop ett eget "frö-drivhus" att ha innomhus men har en fråga om belysningen.
Drivhuset skall jag göra av en sk lagerhylla med ca 4-5 hyllplan som jag tänkte täcka den med plast på 3 sidor. På framsidan kommer jag att sätta hårdplastskivor på gångjärn så varje hylla får sin egen dörr. I taket över varje hylla hade jag tänkt montera gamla köksbänksarmaturer för lysrör som jag har kommit över.
Nu kommer frågan: Hur många watt skall de vara på? Det är två lysrör i varje armatur och de som sitter där i idag är på 18 watt vilket blir väldigt starkt. Lämpligt avstånd mellan lysrör och hyllan under?

Vår-frö-frossig Kattis
hobnob
lysrör kan du ha så nära som 5 cm från plantan i.o.m. att det inte blir nån värme och 18w är ju inte så mycket, risken är väl snarare att plantorna drar iväg och blir långa och gängliga p.g.a. för svagt ljus, har själv en sån armatur c:a 10 cm ovanför mitt miniväxthus
yla
idag skriver jag på inköpslistan lysrörsarmatur laugh.gif biggrin.gif
hobnob
dom där finns på Clas Ohlson och har Art.Nr. 42-5079 och kostar 225,00 st, de är ännu billigare på ÖB
Helen i Piteå Zon 5
Jag har läst detta:
15W till 50cm. armatur
18W 60cm ¨¨¨¨¨¨
30W 100cm¨¨¨¨¨¨¨
36W 110cm¨¨¨¨¨¨
58W 130cm¨¨¨¨¨¨
rolleyes.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon